Våre standpunkt
Norskkontrollerte rederier opererer i et internasjonalt marked med fri konkurranse og Norges Rederiforbund har som mål å sikre at mest mulig av virksomheten skal eies og drives fra Norge. Dette forutsetter at Norge har internasjonalt konkurransedyktige, forutsigbare og stabile rammebetingelser for skipsfart og offshore entreprenørvirksomhet.
Erfaringer viser at den maritime politikken virker. God politikk gir gode resultater.
Verdiskaping
Aktiv maritim politikk virker. Norsk skipsfart driver i tøff internasjonal konkurranse. Attraktiviteten til Norge som maritimt lokaliseringsland handler om at rammebetingelsene må være stabile, forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige.
Les merSkipsfarten skal bli klimanøytral
Norsk rederinæring har ambisjoner om å være klimanøytrale i 2050, og fra 2030 skal norske rederier kun bestille skip basert på nullutslippsteknologi. Dette betyr at vi kun har resten av dette tiåret til å utvikle og skalere løsninger som er både klimanøytrale og lønnsomme i markedet.
Les merHavvind
Det haster å komme i gang med utbyggingen av havvindfor å videreutvikle norsk industri og fornybar energileveranse.
Les merOlje og gass
Norge er verdens mest avanserte maritime offshorenasjon, med verdens nest største flåte av offshoreskip og rigger.
Les merGodsoverføring
Sjøtransporten er grunnmuren i den norske godstransporten og utgjør den klart viktigste transportformen inn og ut av landet. Hver dag anløper flere hundre norske skip europeiske havner. Disse frakter om lag 85 prosent av alt gods til og fra Norge.
Les merInternasjonalt
Skipsfarten representerer den viktigste infrastrukturen for handel mellom kontinentene. Mer enn 90 prosent av all varehandel fraktes med skip. En global næring er avhengig av et globalt regelverk.
Les merResirkulering av skip
Norges Rederiforbund er opptatt av at resirkulering av skip skal skje på en forsvarlig måte uten risiko for liv, helse og miljø. Vi er sammen med norske myndigheter pådriver for at Hong Kong-konvensjonen skal tre i kraft snarest mulig for å sikre et internasjonalt forpliktende regelverk for gjenvinning av skip.
Les mer