Rederiskatteordningen sikrer norsk maritim konkurransekraft

Norge er en liten og åpen økonomi som er avhengig av internasjonal handel. Rederiskatteordningen er nøkkelen til at rederiene kan hevde seg i internasjonal konkurranse, og til at hele den maritime næringen skaper verdier for Norge.

Norsk flagg på skip som representerer verdiskaping og global handel

Norge har lange maritime tradisjoner og er i dag en av verdens ledende sjøfartsnasjoner. Den norske flåten er blant verdens mest avanserte, og norske skip seiler på alle hav. Dette gir Norge en strategisk posisjon i global handel og internasjonale fora.

For å opprettholde denne posisjonen har myndighetene etablert rederiskatteordningen. Ordningen sikrer norske rederier tilsvarende skattebetingelser som konkurrentene i Europa og gir stabile rammevilkår for norsk skipsfart.

Rederiskatteordingen er i tråd med EØS-reglene for statsstøtte og sikrer at norske rederier ikke taper i konkurransen mot utenlandske aktører. En avvikling ville svekke hele den maritime næringen og redusere Norges innflytelse internasjonalt.

 

Maritim næring skaper verdier for hele Norge

  • Sysselsetting: Nærmere 90 000 personer jobber i maritim sektor, de fleste langs kysten.
  • Verdiskaping: Næringen skapte verdier for 219 milliarder kroner i 2024.
  • Eksport: Maritim næring er Norges nest største eksportnæring. 
  • Internasjonal innflytelse: En stor norsk flåte gir Norge en viktig stemme i globale organisasjoner som IMO. 
  • Beredskap: En stor og spesialisert flåte er en viktig ressurs i kriser og krig. 

Rederiskatteordningen – et bevisst politisk virkemiddel 

Flere skatteutvalg, blant annet Torvik-utvalget, har foreslått å avvikle rederiskatteordningen. Likevel har ordningen blitt videreført og styrket gjennom flere politiske beslutninger.  Senest i 2023 fredet daværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum rederiskatteordningen. 

Dette viser at det er bred politisk enighet om at rederiskatteordningen er et nødvendig virkemiddel for å sikre en konkurransedyktig maritim næring i Norge. De teoretiske modellene som ligger til grunn for kritikken, fanger i liten grad opp den helhetlige betydningen rederinæringen har – ikke bare for verdiskaping og sysselsetting, men også for Norges internasjonale innflytelse og beredskapsevne. 

Finansdepartementet har tidligere vurdert at de økonomiske konsekvensene av ordningen er små, gitt at tilsvarende ordninger finnes i de fleste andre land. En avvikling vil kunne føre til en betydelig nedbygging av rederinæringen i Norge, med store ringvirkninger for hele den maritime verdikjeden. 

Spørsmål om rederiskatteordningen? Kontakt: