Oppdatering16. juni 2023

"Hagland Progress" overlevert

Skipet Hagland Progress på vei ut av Eemshaven

"Hagland Progress" i det skipet legger ut på sin første reise ut fra Eemshaven i Nederland. Foto: Hagland Shipping 

Hagland Shipping fikk denne uken levert sitt andre nybygg, "Hagland Progress", fra verftet Royal Bodewes i Nederland. Skipet er det andre av en serie på tre nye skip som vil inngå i rederiets flåte av selvlossende skip i nord-europeisk fart.

Det første nybygget, "Hagland Pioneer", ble levert til rederiet i oktober 2022. Selskapets tredje nybygg forventes levert i slutten av 2023. Alle tre skipene har fått støtte fra Enova for miljødelen av investeringen.

Sammenlignet med eldre skip med tradisjonelle propulsjonsløsninger er nybyggene moderne optimaliserte skip med plug-in batterihybrid løsning som tilfredsstiller IMO Tier III. De reduserer CO2-utslipp med inntil 40% og NOX-utslippet med inntil 90-95 %. Skipene er også forberedt for nullutslipp.

Hagland Shipping er del av Hagland-konsernet som omfatter bl.a. skipsmegling, eiendom og økonomitjenester. Rederivirksomheten i konsernet omsatte i 2022 for NOK 469 mill.

Oppdateringer21. mars 2025

Marte Ziolkowski oppnevnt til å evaluere Etterretningstjenesteloven

Marte Ziolkowski, rådgiver i Norges Rederiforbunds beredskapsavdeling er i statsråd 21. mars oppnevnt til utvalget som skal evaluere etterretningstjenestelovens virkeområde. 

Utvalget som ledes av professor Marius Emberland, består for øvrig av jurist Fredric Holen Bjørdal, pensjonert stortingsrepresentant Magnhild Meltveit Kleppa og sivilingeniør Einar Lunde.

Utvalget har mandat til å evaluere etterretningstjenestelovens virke og mulighet for kontroll av dens bestemmelser, inkludert ressurssituasjonen, kompetanse og virkemidler hos EOS-utvalget og domstolene.

Arbeidet starter våren 2025, og utvalget skal levere sin rapport innen ett år etter oppstart. Rapporten skal offentliggjøres i sin helhet senest i september 2026.

– Dette er et svært viktig arbeid, og vi i Rederiforbundet er veldig glade for at våre kollegaer er involvert i arbeidet med en så viktig og relevant lov. Vi ønsker utvalget lykke til med arbeidet, sier Knut Arild Hareide, adm. direktør i Rederiforbundet. 

Oppdateringer12. mars 2025

Odfjells første kjemikalietankskip med seil med kurs over Atlanterhavet

Odfjells kjemikalietanker Bow Olympus har satt kurs mot Texas med fire 22 meter høye seil for å dokumentere effekten av vindkraft. Dette markerer et viktig skritt i Odfjells arbeid med å redusere utslipp, med forventninger om betydelige drivstoffbesparelser og bedre energieffektivitet.

Under overfarten vil Bow Olympus overvåkes nøye for å måle hvor mye drivstoff som spares.

– Innsikten fra Bow Olympus vil legge grunnlaget for videre beslutninger når vi fortsetter å forbedre flåtens energieffektivitet samtidig som vi utvikler neste generasjon kjemikalietankskip som skal være med oss frem mot og etter 2050, sier Erik Hjortland, VP Teknologi i Odfjell.

Hvis resultatene er gode, planlegger rederiet å installere seil på flere kjemikalietankere, som en del av arbeidet med å redusere karbonutslipp og oppfylle internasjonale miljøkrav som Fuel EU Maritime og EU ETS.

Seilene ble montert ved EDR Antwerp Shipyard, og er skreddersydd for å passe de spesielle behovene til et kjemikalietankskip. De fire seilene ble montert på bare to dager uten å forstyrre skipets vanlige drift. Prosjektet er et samarbeid mellom Odfjell og teknologiselskapet bound4blue, som sammen har utviklet en løsning som unngår omfattende ombygging av skipet. 

 

Oppdateringer09. mars 2025

Pressevakt +47 917 21 575

For henvendelser fra presse, ring: +47 917 21 575

Press enquiries: +47 917 21 575

Oppdateringer24. februar 2025

Organisasjonsendringer i Norges Rederiforbund

Fra mandag 24. februar blir Gabrielle Legrand Gjerdset direktør for politikk og kommunikasjon i Norges Rederiforbund. Avdelingen har ansvar for forbundets næringspolitiske arbeid, samt det strategiske og operative kommunikasjonsarbeidet. Gjerdset vil håndtere henvendelser fra presse. 

Christine Korme blir direktør profilering, med ansvar for å videreutvikle og ytterligere styrke forbundets strategiske arbeid med profilering og møteplasser. Rederiforbundets møteplasser og nettverk er helt sentrale i samspillet med medlemmer, næringen, media og samfunnet og utgjør en viktig del av forbundets helhetlige profil.

Hovedansvaret for klimaarbeid og bærekraft (ESG) overføres til vår internasjonale avdeling, noe som innebærer at Heidi Kaspara Kilemo og Margrete Eilertsen blir en del av avdelingen for internasjonalt samarbeid og klima. Kompetanse- og rekrutteringsarbeidet flyttes til den nye avdelingen for politikk og kommunikasjon, noe som innebærer at Karin Gjerløw Høidahl blir en del av denne avdelingen.

Oppdateringer17. januar 2025

Verdens første skip med fullskala karbonfangstsystem om bord

Solvang ASAs Clipper Eris, verdens første skip med fullskala-anlegg for karbonfangst- og lagring om bord, forlot dokken til Seatrium 16. januar . 

– Karbonfangst om bord kombinert med eksisterende renseteknologi er et betydelig steg på veien mot å avkarbonisere deep sea-flåten. Dette fremstår som en av de mest lovende løsningene for fremtidens skip, sier Edvin Endresen, administrerende direktør i Solvang ASA i en pressemelding. 

Solvangs Clipper Eris er det første skipet som er utstyrt med et fullskalasystem for karbonfangst og -lagring om bord. Anlegget renser eksosen, noe som reduserer CO2-utslippene med opptil 70 prosent. CO2 lagres deretter i tanker på dekket for videre transport til lagring eller gjenbruk.

Prosjektet er et samarbeid mellom Solvang, Wärtsilä, MAN Energy Solutions og SINTEF. Solvang har allerede syv nye fartøyer under bygging, alle designet og klare for installasjon av karbonfangtsanlegg. Rederiet mottok støtte fra Enova i 2023, som gjorde det mulig å starte pilotprosjektet med Clipper Eris.

Skipet har de siste månedene vært i tørrdokk for ombygging, og 16. januar presenterte prosjektteamet skipet i Singapore. Av mannskapet på 20 som seiler Clipper Eris fra Singapore, er seks tidligere elever ved Norwegian Training Center i Manilas kadettprogram. Les mer om kadettprogrammet her

Endresen peker på to avgjørende faktorer for å lykkes med karbonfangst i skipsfarten: global infrastruktur og reguleringer.

– CO2 kan resirkuleres og brukes i landbaserte industrier, men den globale infrastrukturen for utslipp må utvikles raskt. I tillegg må IMO implementere effektive reguleringer slik at de globale klimamålene for 2030 og 205 nås. Forutsigbarhet er nødvendig for at industrien skal investere i løsninger som reduserer CO2-utslipp, sier Endresen.

Les mer om Solvangs arbeid med utslippskutt her