Oppdatering•17. januar 2025
Verdens første skip med fullskala karbonfangstsystem om bord
Solvang ASAs Clipper Eris, verdens første skip med fullskala-anlegg for karbonfangst- og lagring om bord, forlot dokken til Seatrium 16. januar .

– Karbonfangst om bord kombinert med eksisterende renseteknologi er et betydelig steg på veien mot å avkarbonisere deep sea-flåten. Dette fremstår som en av de mest lovende løsningene for fremtidens skip, sier Edvin Endresen, administrerende direktør i Solvang ASA i en pressemelding.
Solvangs Clipper Eris er det første skipet som er utstyrt med et fullskalasystem for karbonfangst og -lagring om bord. Anlegget renser eksosen, noe som reduserer CO2-utslippene med opptil 70 prosent. CO2 lagres deretter i tanker på dekket for videre transport til lagring eller gjenbruk.
Prosjektet er et samarbeid mellom Solvang, Wärtsilä, MAN Energy Solutions og SINTEF. Solvang har allerede syv nye fartøyer under bygging, alle designet og klare for installasjon av karbonfangtsanlegg. Rederiet mottok støtte fra Enova i 2023, som gjorde det mulig å starte pilotprosjektet med Clipper Eris.
Skipet har de siste månedene vært i tørrdokk for ombygging, og 16. januar presenterte prosjektteamet skipet i Singapore. Av mannskapet på 20 som seiler Clipper Eris fra Singapore, er seks tidligere elever ved Norwegian Training Center i Manilas kadettprogram. Les mer om kadettprogrammet her.
Endresen peker på to avgjørende faktorer for å lykkes med karbonfangst i skipsfarten: global infrastruktur og reguleringer.
– CO2 kan resirkuleres og brukes i landbaserte industrier, men den globale infrastrukturen for utslipp må utvikles raskt. I tillegg må IMO implementere effektive reguleringer slik at de globale klimamålene for 2030 og 205 nås. Forutsigbarhet er nødvendig for at industrien skal investere i løsninger som reduserer CO2-utslipp, sier Endresen.
Les mer om Solvangs arbeid med utslippskutt her
Oppdateringer•25. juni 2025
Are Gauslaa oppnevnt til å revidere maritimt regelverk

Advokat Are Gauslaa i Norges Rederiforbund er oppnevnt til et utvalg som både skal evaluere og revidere det maritime regelverket, som omfatter skipssikkerhetsloven, skipsarbeidsloven, NIS-loven og deler av sjøloven.
Lovutvalget er satt sammen av representanter med teknisk og juridisk kompetanse fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, myndighetene, akademia og næringen. Arbeidet skal ledes av advokat Gaute Kristian Gjelsten.
– Skipssikkerhetsloven kom i 2007 og skipsarbeidsloven i 2013. Etter at lovene trådte i kraft, har det vært en betydelig utvikling i maritim næring, blant annet innen digitalisering og grønn omstilling. Nye løsninger krever et oppdatert maritimt regelverk, som også kan stå seg over tid. Dette er viktig for at Norge skal fortsette å være en ledende sjøfartsnasjon. Norske skip skal være attraktive arbeidsplasser, og tilgangen på norsk maritim kompetanse er av stor betydning i et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv og for utviklingen av den norske maritime klyngen, sier fiskeri- og havministere Marianne Sivertsen Næss i en pressemelding.
Utvalget skal levere sitt arbeid i form av en NOU til Nærings- og fiskeridepartementet innen 1. september 2027.
Les mer på nærings-og fiskeridepartementets nettsider.
Oppdateringer•20. juni 2025
Enighet i flyteriggoppgjøret
Det er nå oppnådd enighet i meklingen mellom Rederiforbundet og arbeidstakerorganisasjonene Styrke, SAFE og De samarbeidende organisasjoner (NSOF og Dnmf).
Les mer her.
Oppdateringer•17. juni 2025
Riggoppgjøret - meklingsfrist 20. juni 24:00 – første uttak er varslet
Som meddelt i informasjons 3. juni er partene innkalt til Riksmekling fredag 20 juni.
Rederiforbundet har nå mottatt plassfratredelsesvarsel fra det tre forbundene DSO, SAFE og Styrke som retter seg mot medlemsbedriftene Transocean og Odfjell med cateringbedriftene Aremark og 4 Services.
Innretningene som kan bli tatt ut i en eventuell konflikt fra 21. juni ut er:
- Deepsea Bollsta, på kontrakt for OMV på Aasta Hansteen – leteboring (exploration drilling)
- Transocean Enabler, på kontrakt for Equinor på Johan Castberg - produksjonsboring og komplettering (production drilling and completion)
- Transocean Encourage, på kontrakt for Equinor på Norne - produksjonsboring og komplettering (production drilling and completion)
En eventuell opptrapping fra gårsdagens plassfratredelse kan fremover varsles med fire (4) dagers frist.
Utfallet av meklingen vil bli kunngjort på www.rederi.no så snart Riksmekleren har avsluttet meklingen.
Oppdateringer•03. juni 2025
Riksmekling i flyteriggoppgjøret 20. juni
Som informert om 20. mai ble det brudd i oppgjøret for ansatte på flyttbare innretninger mv. på norsk sokkel. Riksmekleren har nå mottatt plassoppsigelse fra DSO, SAFE og Styrke og nedlagt forbud mot arbeidsstans.
Parten er i dag innkalt til felles mekling hos Riksmekleren i Oslo fredag 20 juni med oppstart klokken 10:00 og frist til kl 24:00 den 20. juni. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan det bli streik på sokkelen fra den 21. juni.
Bedrifter det er varslet plassoppsigelse for er: 4service Offshore AS, Akofs Norway Operations AS, Altera Infrastructure Production Crew AS, Aramark Norge Offshore AS, Archer AS, Cosl Offshore Management AS, Deep Sea Management AS, Dolphin Drilling Operations AS, Ess Mobile Offshore Units AS, Floatel Crew AS, Island Drilling Crewing AS, Island Offshore Crewing AS, Kca Deutag Modu Operations AS, Knutsen OAS ML AS, Knutsen OAS Offshore AS, Macro Offshore Crew AS, Noble Drilling Norge AS, OSM Offshore AS, Odfjell Offshore LTD, Odfjell Operations AS, Prosafe Offshore Limited UK, RTC Offshore AS, Saipem Drilling Norway AS, Seadrill Norway Crew AS, Shelf Drilling (norway) AS, Sodexo Mobile Units AS, Transocean Norway Operation AS, Atlas Cerno AS
Oppdateringer•21. mai 2025
Flyteriggoppgjøret - brudd i forhandlinger med DSO, Styrke og SAFE
Det ble natt 21. mai dag brudd i mellomoppgjørsforhandlingene mellom Rederiforbundet og de tre fagorganisasjonene DSO (samarbeid mellom Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffiserforbund) Styrke og SAFE
– Etter en lang dag med forhandlinger lyktes vi dessverre ikke med å kommer til enighet med de tre forbundene i årets oppgjør og forhandlingene går nå videre til Riksmekleren, sier Geir Sjøberg, til daglig leder i AKOFS og oppnevnt forhandlingsleder i Norges Rederiforbund.
Forhandlingene omfatter ansatte på flyttbare innretninger, plattformboring på faste installasjoner og forpleining på norsk sokkel.