Oppdatering07. februar 2024

NORMA Cyber skal gi operativ støtte til myndighetene på maritim cybersikkerhet

Norske myndigheter har valgt Norwegian Maritime Cyber Resilience Centre (NORMA Cyber) som samarbeidspartner for arbeidet med maritim sektor respons (SRM). Dette er en anerkjennelse av den kompetansen og kapasiteten Norma Cyber har bygget opp siden oppstarten for tre år siden.

Oppdraget ble gitt til NORMA Cyber av Kystverket, som sammen med Sjøfartsdirektoratet er beredskapsmyndighet for maritim sektor. Det er Nærings- og fiskeridepartementet som har tildelt Kystverket rollen som sektorvis responsmiljø (SRM) for maritim sektor, og det er Kystverket som er NORMA Cybers oppdragsgiver.     

NORMA Cyber skal blant annet formidle relevant og aktuelle sårbarhetsvarsler for maritim sektor, og bidra til at aktørene i størst mulig omfang melder tilbake om mulige IKT-sikringshendelser. Videre skal NORMA Cyber gi råd til  ekstraordinære situasjoner og hendelser relatert til IKT-sikring, og bidra til håndtering og oppfølging av varsler og rapporter.

-        NORMA Cyber startet som et bransjeinitiativ hvor flere virksomheter i næringen gikk sammen om å samarbeide innen cybersikkerhet. Nå har vi vokst til mer enn 110 medlemsvirksomheter og vi har bygd opp nisjekompetanse for maritim næring. Det er gledelig å se at vi også kan bidra inn mot norske myndigheter og her er det store synergier siden vi alle ønsker å oppnå det samme. Vi ser frem til å støtte Kystverket, men samtidig fortsettet arbeidet med å videreutvikle våre medlemstjenester sier dagglig leder Lars Benjamin Vold. i NORMA Cyber

Dette oppdraget innebærer blant annet at NORMA Cyber, sammen med oppdragsgiver, inngår i relevante fora hos Nasjonalt Cybersikkerhetssenter (NCSC). Videre vil NORMA Cyber få et større informasjonstilfang, og ansvar for å dele aktuell informasjon innad i maritim sektor. I sum vil de oppgavene NORMA Cyber skal ivareta, bidra til å støtte det viktige oppdrag for å sikre maritim sektor, som med sine havner, skip og landorganisasjoner er kritisk for infrastruktur, handel og beredskap.  

Oppdateringer21. mars 2025

Marte Ziolkowski oppnevnt til å evaluere Etterretningstjenesteloven

Marte Ziolkowski, rådgiver i Norges Rederiforbunds beredskapsavdeling er i statsråd 21. mars oppnevnt til utvalget som skal evaluere etterretningstjenestelovens virkeområde. 

Utvalget som ledes av professor Marius Emberland, består for øvrig av jurist Fredric Holen Bjørdal, pensjonert stortingsrepresentant Magnhild Meltveit Kleppa og sivilingeniør Einar Lunde.

Utvalget har mandat til å evaluere etterretningstjenestelovens virke og mulighet for kontroll av dens bestemmelser, inkludert ressurssituasjonen, kompetanse og virkemidler hos EOS-utvalget og domstolene.

Arbeidet starter våren 2025, og utvalget skal levere sin rapport innen ett år etter oppstart. Rapporten skal offentliggjøres i sin helhet senest i september 2026.

– Dette er et svært viktig arbeid, og vi i Rederiforbundet er veldig glade for at våre kollegaer er involvert i arbeidet med en så viktig og relevant lov. Vi ønsker utvalget lykke til med arbeidet, sier Knut Arild Hareide, adm. direktør i Rederiforbundet. 

Oppdateringer12. mars 2025

Odfjells første kjemikalietankskip med seil med kurs over Atlanterhavet

Bow olypmus med fire seil på

Odfjells kjemikalietanker Bow Olympus har satt kurs mot Texas med fire 22 meter høye seil for å dokumentere effekten av vindkraft. Dette markerer et viktig skritt i Odfjells arbeid med å redusere utslipp, med forventninger om betydelige drivstoffbesparelser og bedre energieffektivitet.

Under overfarten vil Bow Olympus overvåkes nøye for å måle hvor mye drivstoff som spares.

– Innsikten fra Bow Olympus vil legge grunnlaget for videre beslutninger når vi fortsetter å forbedre flåtens energieffektivitet samtidig som vi utvikler neste generasjon kjemikalietankskip som skal være med oss frem mot og etter 2050, sier Erik Hjortland, VP Teknologi i Odfjell.

Hvis resultatene er gode, planlegger rederiet å installere seil på flere kjemikalietankere, som en del av arbeidet med å redusere karbonutslipp og oppfylle internasjonale miljøkrav som Fuel EU Maritime og EU ETS.

Seilene ble montert ved EDR Antwerp Shipyard, og er skreddersydd for å passe de spesielle behovene til et kjemikalietankskip. De fire seilene ble montert på bare to dager uten å forstyrre skipets vanlige drift. Prosjektet er et samarbeid mellom Odfjell og teknologiselskapet bound4blue, som sammen har utviklet en løsning som unngår omfattende ombygging av skipet. 

 

Oppdateringer09. mars 2025

Pressevakt +47 917 21 575

For henvendelser fra presse, ring: +47 917 21 575

Press enquiries: +47 917 21 575

Oppdateringer24. februar 2025

Organisasjonsendringer i Norges Rederiforbund

Fra mandag 24. februar blir Gabrielle Legrand Gjerdset direktør for politikk og kommunikasjon i Norges Rederiforbund. Avdelingen har ansvar for forbundets næringspolitiske arbeid, samt det strategiske og operative kommunikasjonsarbeidet. Gjerdset vil håndtere henvendelser fra presse. 

Christine Korme blir direktør profilering, med ansvar for å videreutvikle og ytterligere styrke forbundets strategiske arbeid med profilering og møteplasser. Rederiforbundets møteplasser og nettverk er helt sentrale i samspillet med medlemmer, næringen, media og samfunnet og utgjør en viktig del av forbundets helhetlige profil.

Hovedansvaret for klimaarbeid og bærekraft (ESG) overføres til vår internasjonale avdeling, noe som innebærer at Heidi Kaspara Kilemo og Margrete Eilertsen blir en del av avdelingen for internasjonalt samarbeid og klima. Kompetanse- og rekrutteringsarbeidet flyttes til den nye avdelingen for politikk og kommunikasjon, noe som innebærer at Karin Gjerløw Høidahl blir en del av denne avdelingen.

Oppdateringer17. januar 2025

Verdens første skip med fullskala karbonfangstsystem om bord

Solvang ASAs Clipper Eris, verdens første skip med fullskala-anlegg for karbonfangst- og lagring om bord, forlot dokken til Seatrium 16. januar . 

– Karbonfangst om bord kombinert med eksisterende renseteknologi er et betydelig steg på veien mot å avkarbonisere deep sea-flåten. Dette fremstår som en av de mest lovende løsningene for fremtidens skip, sier Edvin Endresen, administrerende direktør i Solvang ASA i en pressemelding. 

Solvangs Clipper Eris er det første skipet som er utstyrt med et fullskalasystem for karbonfangst og -lagring om bord. Anlegget renser eksosen, noe som reduserer CO2-utslippene med opptil 70 prosent. CO2 lagres deretter i tanker på dekket for videre transport til lagring eller gjenbruk.

Prosjektet er et samarbeid mellom Solvang, Wärtsilä, MAN Energy Solutions og SINTEF. Solvang har allerede syv nye fartøyer under bygging, alle designet og klare for installasjon av karbonfangtsanlegg. Rederiet mottok støtte fra Enova i 2023, som gjorde det mulig å starte pilotprosjektet med Clipper Eris.

Skipet har de siste månedene vært i tørrdokk for ombygging, og 16. januar presenterte prosjektteamet skipet i Singapore. Av mannskapet på 20 som seiler Clipper Eris fra Singapore, er seks tidligere elever ved Norwegian Training Center i Manilas kadettprogram. Les mer om kadettprogrammet her

Endresen peker på to avgjørende faktorer for å lykkes med karbonfangst i skipsfarten: global infrastruktur og reguleringer.

– CO2 kan resirkuleres og brukes i landbaserte industrier, men den globale infrastrukturen for utslipp må utvikles raskt. I tillegg må IMO implementere effektive reguleringer slik at de globale klimamålene for 2030 og 205 nås. Forutsigbarhet er nødvendig for at industrien skal investere i løsninger som reduserer CO2-utslipp, sier Endresen.

Les mer om Solvangs arbeid med utslippskutt her