Oppdatering•08. desember 2023
ETS for skipsfarten formelt tatt inn i EØS
8. desember ble innlemmelsen av skipsfarten i EUs kvotehandelssystem formelt tatt inn i EØS-avtalen. Dermed er Norge klare for å være med fra start i likhet med EU-landene, fra 1. januar 2024. Det er gode nyheter for norsk skipsfart.
Rederiforbundet mener det har vært helt avgjørende at norsk skipsfart kan være med fra samme tidspunkt som EU-landene. Slik sikrer vi like konkurransevilkår, unngår at Norge blir en frihavn og sørger for at det skapes insentiver for utvikling av grønn teknologi som kutter utslipp.
Innlemmelsen av skipsfarten i EUs kvotehandelssystem er en del av «Klar for 55»-pakken til EU, og er EØS-relevant. Det vil si at den skal inntas i norsk regelverk, men fordi vi ikke er medlem av EU har Norge måttet løse noen flere utfordringer enn det EU-landene har vært nødt til.
På den ene siden har man måttet tilpasse norsk regelverk. Derfor sendte regjeringen en lovproposisjon til Stortinget om endringer i klimakvoteloven, slik at virkeområdet ble utvidet til også å gjelde skipsfarten. Disse endringene ble vedtatt av Stortinget denne uken, sammen med forhåndssamtykket til å ta disse lovene inn i norsk regelverk.
På den andre siden har EFTA-landene måttet bli enige om at det skal tas inn i EØS-avtalen. Tidligere i år ble det rapportert om at det kunne være utfordrende, og dersom ett land legger ned veto, vil det ikke bli tatt inn i EØS. Under årets aller siste EØS-komiteen hadde EFTA-landene imidlertid kommet til enighet, og det siste formelle hinderet for å inkludere norsk skipsfart i EUs kvotehandelssystem er dermed forsert.
Rederiforbundet mener det har vært viktig at regjeringen har gjort en betydelig innsats for å sikre at Norge skal være klare fra start, og ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med relevante myndigheter når lovverket nå skal settes ut i praksis.
Oppdateringer•25. juni 2025
Are Gauslaa oppnevnt til å revidere maritimt regelverk

Advokat Are Gauslaa i Norges Rederiforbund er oppnevnt til et utvalg som både skal evaluere og revidere det maritime regelverket, som omfatter skipssikkerhetsloven, skipsarbeidsloven, NIS-loven og deler av sjøloven.
Lovutvalget er satt sammen av representanter med teknisk og juridisk kompetanse fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, myndighetene, akademia og næringen. Arbeidet skal ledes av advokat Gaute Kristian Gjelsten.
– Skipssikkerhetsloven kom i 2007 og skipsarbeidsloven i 2013. Etter at lovene trådte i kraft, har det vært en betydelig utvikling i maritim næring, blant annet innen digitalisering og grønn omstilling. Nye løsninger krever et oppdatert maritimt regelverk, som også kan stå seg over tid. Dette er viktig for at Norge skal fortsette å være en ledende sjøfartsnasjon. Norske skip skal være attraktive arbeidsplasser, og tilgangen på norsk maritim kompetanse er av stor betydning i et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv og for utviklingen av den norske maritime klyngen, sier fiskeri- og havministere Marianne Sivertsen Næss i en pressemelding.
Utvalget skal levere sitt arbeid i form av en NOU til Nærings- og fiskeridepartementet innen 1. september 2027.
Les mer på nærings-og fiskeridepartementets nettsider.
Oppdateringer•20. juni 2025
Enighet i flyteriggoppgjøret
Det er nå oppnådd enighet i meklingen mellom Rederiforbundet og arbeidstakerorganisasjonene Styrke, SAFE og De samarbeidende organisasjoner (NSOF og Dnmf).
Les mer her.
Oppdateringer•17. juni 2025
Riggoppgjøret - meklingsfrist 20. juni 24:00 – første uttak er varslet
Som meddelt i informasjons 3. juni er partene innkalt til Riksmekling fredag 20 juni.
Rederiforbundet har nå mottatt plassfratredelsesvarsel fra det tre forbundene DSO, SAFE og Styrke som retter seg mot medlemsbedriftene Transocean og Odfjell med cateringbedriftene Aremark og 4 Services.
Innretningene som kan bli tatt ut i en eventuell konflikt fra 21. juni ut er:
- Deepsea Bollsta, på kontrakt for OMV på Aasta Hansteen – leteboring (exploration drilling)
- Transocean Enabler, på kontrakt for Equinor på Johan Castberg - produksjonsboring og komplettering (production drilling and completion)
- Transocean Encourage, på kontrakt for Equinor på Norne - produksjonsboring og komplettering (production drilling and completion)
En eventuell opptrapping fra gårsdagens plassfratredelse kan fremover varsles med fire (4) dagers frist.
Utfallet av meklingen vil bli kunngjort på www.rederi.no så snart Riksmekleren har avsluttet meklingen.
Oppdateringer•03. juni 2025
Riksmekling i flyteriggoppgjøret 20. juni
Som informert om 20. mai ble det brudd i oppgjøret for ansatte på flyttbare innretninger mv. på norsk sokkel. Riksmekleren har nå mottatt plassoppsigelse fra DSO, SAFE og Styrke og nedlagt forbud mot arbeidsstans.
Parten er i dag innkalt til felles mekling hos Riksmekleren i Oslo fredag 20 juni med oppstart klokken 10:00 og frist til kl 24:00 den 20. juni. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan det bli streik på sokkelen fra den 21. juni.
Bedrifter det er varslet plassoppsigelse for er: 4service Offshore AS, Akofs Norway Operations AS, Altera Infrastructure Production Crew AS, Aramark Norge Offshore AS, Archer AS, Cosl Offshore Management AS, Deep Sea Management AS, Dolphin Drilling Operations AS, Ess Mobile Offshore Units AS, Floatel Crew AS, Island Drilling Crewing AS, Island Offshore Crewing AS, Kca Deutag Modu Operations AS, Knutsen OAS ML AS, Knutsen OAS Offshore AS, Macro Offshore Crew AS, Noble Drilling Norge AS, OSM Offshore AS, Odfjell Offshore LTD, Odfjell Operations AS, Prosafe Offshore Limited UK, RTC Offshore AS, Saipem Drilling Norway AS, Seadrill Norway Crew AS, Shelf Drilling (norway) AS, Sodexo Mobile Units AS, Transocean Norway Operation AS, Atlas Cerno AS
Oppdateringer•21. mai 2025
Flyteriggoppgjøret - brudd i forhandlinger med DSO, Styrke og SAFE
Det ble natt 21. mai dag brudd i mellomoppgjørsforhandlingene mellom Rederiforbundet og de tre fagorganisasjonene DSO (samarbeid mellom Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffiserforbund) Styrke og SAFE
– Etter en lang dag med forhandlinger lyktes vi dessverre ikke med å kommer til enighet med de tre forbundene i årets oppgjør og forhandlingene går nå videre til Riksmekleren, sier Geir Sjøberg, til daglig leder i AKOFS og oppnevnt forhandlingsleder i Norges Rederiforbund.
Forhandlingene omfatter ansatte på flyttbare innretninger, plattformboring på faste installasjoner og forpleining på norsk sokkel.