Oppdatering•08. desember 2023
ETS for skipsfarten formelt tatt inn i EØS
8. desember ble innlemmelsen av skipsfarten i EUs kvotehandelssystem formelt tatt inn i EØS-avtalen. Dermed er Norge klare for å være med fra start i likhet med EU-landene, fra 1. januar 2024. Det er gode nyheter for norsk skipsfart.
Rederiforbundet mener det har vært helt avgjørende at norsk skipsfart kan være med fra samme tidspunkt som EU-landene. Slik sikrer vi like konkurransevilkår, unngår at Norge blir en frihavn og sørger for at det skapes insentiver for utvikling av grønn teknologi som kutter utslipp.
Innlemmelsen av skipsfarten i EUs kvotehandelssystem er en del av «Klar for 55»-pakken til EU, og er EØS-relevant. Det vil si at den skal inntas i norsk regelverk, men fordi vi ikke er medlem av EU har Norge måttet løse noen flere utfordringer enn det EU-landene har vært nødt til.
På den ene siden har man måttet tilpasse norsk regelverk. Derfor sendte regjeringen en lovproposisjon til Stortinget om endringer i klimakvoteloven, slik at virkeområdet ble utvidet til også å gjelde skipsfarten. Disse endringene ble vedtatt av Stortinget denne uken, sammen med forhåndssamtykket til å ta disse lovene inn i norsk regelverk.
På den andre siden har EFTA-landene måttet bli enige om at det skal tas inn i EØS-avtalen. Tidligere i år ble det rapportert om at det kunne være utfordrende, og dersom ett land legger ned veto, vil det ikke bli tatt inn i EØS. Under årets aller siste EØS-komiteen hadde EFTA-landene imidlertid kommet til enighet, og det siste formelle hinderet for å inkludere norsk skipsfart i EUs kvotehandelssystem er dermed forsert.
Rederiforbundet mener det har vært viktig at regjeringen har gjort en betydelig innsats for å sikre at Norge skal være klare fra start, og ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med relevante myndigheter når lovverket nå skal settes ut i praksis.
Oppdateringer•25. september 2025
100 millioner kroner til verdens første maritime forskningssenter for kunstig intelligens
Norwegian Maritime AI Centre får status som et nasjonalt forskningssenter for anvendt kunstig intelligens (KI) i maritim sektor. Senteret skal ledes av NTNU og skal utvikle teknologi og øke innovasjonen for maritime aktører ved økt bruk av kunstig intelligens.
– Den norske maritime næringen er i verdenstoppen, og vi må raskt ta i bruk ny teknologi for å beholde vår posisjon. Kunstig intelligens vil revolusjonere en rekke samfunnsområder, også de maritime næringene som er sterkt konkurranseutsatte og i stadig omstilling. Gratulerer til Norwegian Maritime AI Centre og til alle norske maritime aktører som nå får tilgang til verdensledende kunnskap, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss i en pressemelding.
Rederiforbundet, og flere av våre medlemsbedrifter er med som partnere i Maritime AI Centre.
– Dette forskningssenteret vil koble ledende forskningsmiljøer innenfor kunstig intelligens med våre beste maritime forskningsmiljøer. Slik sikrer vi vår maritime næring tilgang på den beste og mest oppdaterte kunnskapen innen et felt i rivende utvikling, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland.
Norwegian Maritime AI Centre er et samarbeid mellom ulike aktører fra næringsliv, akademia, offentlig sektor og internasjonale partnere. Senteret får til sammen 100 millioner kroner over fem år, med oppstart i 2025. Senteret skal utvikle forskningsfronten innen KI-teknologier og tilrettelegge for hvordan vi kan ta i bruk KI i kombinasjon med andre teknologier i maritim sektor.
Disse er med som partnere i Norwegian Maritime AI Centre
Forskingsmiljø
Universitetet I Oslo, Arkitektur- Og Designhøgskolen I Oslo, Forsvarets Høgskole Fhs, Sintef Nordvest As, Meteorologisk Institutt, Statens Kartverk.
Bedrifter
Kongsberg Gruppen Asa, Equinor Asa, Dnv As,Vard Group As, Brunvoll As, Dipai As, Ulstein International As, Corvus Energy As, Astrup Fearnley Code As, Susteni As, Breeze Ship Design As, Osc As, Inmarsat Solutions As, , Remota As, Havila Holding As, Reach Subsea As, Tärntank Ship Management Ab, Klaveness As, Utkilen As, Vake As, Electronic Chart Centre As.
Andre
Fremtidens Industri As, Norges Rederiforbund, Sjøfartsdirektoratet, Åkp As, Kystverket, Maritimt Forum Midt-Norge, Maritime Cleantech, Sustainable Energy As, Testination As, Norsk Sjømannsforbund, Sjøforsvaret, Forsvarets Operative Hovedkvarter Foh.
Oppdateringer•14. august 2025
Haugesund kåret til Årets Maritime Kommune
Under maritim mottakelse på Arendalsuka ble Haugesund kåret til Årets Maritime kommune.

Maritim Forum og Kystens Næringsliv står bak kåringen, men det er en bredt sammensatt jury som fatter beslutningen. Den er slik sammensatt:
- Even Aas, styreleder Maritimt Forum (juryleder).
- Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.
- Tor Arne Borge, administrerende direktør Kystrederiene
- Hege-Merethe Bengtsson, administrerende direktør i Det norske maskinistforbund.
- Tuva Flagstad-Andersen, regionsjef Nord-Europa DNV Maritime.
- Øystein Hage, sjefredaktør Kystens næringsliv.
Juryens begrunnelse lyder slik:
Haugesund har gjennom generasjoner befestet sin posisjon som en av Norges mest betydningsfulle maritime kommuner. I dag fremstår kommunen som et kraftsenter for maritim verdiskaping, innovasjon og omstilling, og er et naturlig valg som Årets maritime kommune.
Haugesund utmerker seg med en imponerende kombinasjon av historisk tyngde, lokalpolitisk engasjement og fremragende næringslivprestasjoner. Byen og regionen Haugesund er en del av, har gjennom flere tiår utviklet en maritim identitet som gjennomsyrer både institusjoner, utdanning og næringsliv.
Haugesunds politiske ledelse har vist et tydelig og langsiktig engasjement for å styrke den maritime sektoren. Gjennom aktiv deltakelse i regionale og nasjonale fora, strategisk utvikling av havneinfrastruktur og vertskap for store maritime arrangementer, har kommunen posisjonert seg som en samlende kraft for hele den norske maritime klyngen.
Den maritime klyngen i regionen som Haugesund er en del av, står for en betydelig andel av den totale verdiskapingen, og lokale bedrifter har vist en imponerende evne til omstilling, med utvikling fra tradisjonell skipsbygging til høyteknologiske løsninger innen olje, gass og fornybar energi. Rederier med global rekkevidde og subsea-selskaper med spisskompetanse har sitt utspring her, og de bidrar til å sette Norge på det maritime verdenskartet.
Haugesund har tatt på seg rollen som vertskap for det maritime Norge, og har lykkes med å skape arenaer for samarbeid, innovasjon og utvikling. Kommunen kombinerer historisk arv med moderne satsing og lokalpolitisk vilje med næringsmessig kraft.
Dette gjør Haugesund til et forbilde for andre og en naturlig kandidat til utmerkelsen.
Oppdateringer•25. juni 2025
Are Gauslaa oppnevnt til å revidere maritimt regelverk

Advokat Are Gauslaa i Norges Rederiforbund er oppnevnt til et utvalg som både skal evaluere og revidere det maritime regelverket, som omfatter skipssikkerhetsloven, skipsarbeidsloven, NIS-loven og deler av sjøloven.
Lovutvalget er satt sammen av representanter med teknisk og juridisk kompetanse fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, myndighetene, akademia og næringen. Arbeidet skal ledes av advokat Gaute Kristian Gjelsten.
– Skipssikkerhetsloven kom i 2007 og skipsarbeidsloven i 2013. Etter at lovene trådte i kraft, har det vært en betydelig utvikling i maritim næring, blant annet innen digitalisering og grønn omstilling. Nye løsninger krever et oppdatert maritimt regelverk, som også kan stå seg over tid. Dette er viktig for at Norge skal fortsette å være en ledende sjøfartsnasjon. Norske skip skal være attraktive arbeidsplasser, og tilgangen på norsk maritim kompetanse er av stor betydning i et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv og for utviklingen av den norske maritime klyngen, sier fiskeri- og havministere Marianne Sivertsen Næss i en pressemelding.
Utvalget skal levere sitt arbeid i form av en NOU til Nærings- og fiskeridepartementet innen 1. september 2027.
Les mer på nærings-og fiskeridepartementets nettsider.
Oppdateringer•20. juni 2025
Enighet i flyteriggoppgjøret
Det er nå oppnådd enighet i meklingen mellom Rederiforbundet og arbeidstakerorganisasjonene Styrke, SAFE og De samarbeidende organisasjoner (NSOF og Dnmf).
Les mer her.
Oppdateringer•17. juni 2025
Riggoppgjøret - meklingsfrist 20. juni 24:00 – første uttak er varslet
Som meddelt i informasjons 3. juni er partene innkalt til Riksmekling fredag 20 juni.
Rederiforbundet har nå mottatt plassfratredelsesvarsel fra det tre forbundene DSO, SAFE og Styrke som retter seg mot medlemsbedriftene Transocean og Odfjell med cateringbedriftene Aremark og 4 Services.
Innretningene som kan bli tatt ut i en eventuell konflikt fra 21. juni ut er:
- Deepsea Bollsta, på kontrakt for OMV på Aasta Hansteen – leteboring (exploration drilling)
- Transocean Enabler, på kontrakt for Equinor på Johan Castberg - produksjonsboring og komplettering (production drilling and completion)
- Transocean Encourage, på kontrakt for Equinor på Norne - produksjonsboring og komplettering (production drilling and completion)
En eventuell opptrapping fra gårsdagens plassfratredelse kan fremover varsles med fire (4) dagers frist.
Utfallet av meklingen vil bli kunngjort på www.rederi.no så snart Riksmekleren har avsluttet meklingen.