– Vi står midt i et generasjonsskifte

Både skipene og menneskene som jobber med dem går gjennom store endringer. Synnøve Seglem håper den 127 år gamle innovasjonsånden i Knutsen Group lever videre i mange år til.

Synnøve Seglem, til høyre i mørkeblå kåpe foran et grått Smedasund i Haugesund

I Haugesund kjenner alle noen med tilknytning til rederibransjen.

Da jeg var yngre var det høye forventinger til at jeg skulle bli naval architect som min far. Ikke fra mine foreldres side, men fra mange rundt dem. Alle pappas kompiser jobbet i rederier eller som skipsmeglere. Så det var et slags ungdomsopprør å studere materialteknologi, sier Synnøve Seglem, viseadministrerende direktør i Knutsen Group og president i Norges Rederiforbund. 

Hun er oppvokst i Knutsen Group som har røtter helt tilbake til 1896 da selskapet Knutsen O.A.S Shipping ble etablert av Knut Knutsen Jr. I underkant av hundre år senere, i 1984, kom Trygve Seglem inn på eiersiden da han og Jens Ulltveit-Moe kjøpte ut familien Knutsen. Siden 2008 har Seglem-familien vært hovedeiere.

Selv om Seglem ikke ville ta den samme utdanningen som sin far, gikk hun i hans fotspor da hun valgte å studere i England.

Både faren min og onkelen min hadde studert i England, og selv om jeg søkte i Trondheim var det egentlig ikke noe annet alternativ for meg heller. Søsteren min, Jorunn, kom også etter.

Materialteknologistudiene ble gjennomført ved Imperial College i London før hun flyttet til Oslo for å jobbe for DNV. Her ble hun i syv år, fra 2004 til 2011. I løpet av årene i DNV tok hun nok et studieår i London.

Siden jeg hadde utdannelse i materialteknologi ønsket jeg meg shippingkompetanse. Jeg hadde jo shippingerfaring hjemmefra, men jeg ville ha det på papiret også, og tok en master i Shipping, Trade and Finance ved Cass Business School (i dag Bayes Business School), sier Seglem.

I DNV jobbet hun først i godkjenningssenteret, som blant annet godkjenner tegninger av nybygg. Etter året ved Cass begynte hun i Maritime Solutions, og var blant annet involvert i forarbeidet med NOx-fondet.

For familiebedrifter tenker jeg det er viktig at neste generasjon har erfaring fra andre selskaper først. Det mener i alle fall jeg, at da har en mer å tilby, med erfaring og inspirasjon fra andre større konsern. I tillegg fikk jeg et enormt flott nettverk i DNV som jeg har god kontakt med også i dag.

Tiden i DNV var verdifull, en helt fantastisk arbeidsplass med flotte mennesker.

Etter at det første barnet ble født passet det godt å flytte hjem til Haugesund og familienettverket, og dermed også til en jobb i familiebedriften – Knutsen Group. Første stopp ble i LNG-avdelingen, før hun i 2013 ble viseadministrerende direktør med Nils Kristian Strøm som administrerende direktør. Sammen leder de 2600 ansatte til sjøs og på kontorer i Haugesund, København, Madrid, Nantes, Aberdeen, Rio de Janeiro og Manila.

Synnøve Seglem i mørkeblå kåpe foran en steinvegg med store heller

– Det er veldig gøy å jobbe her. Akkurat nå er det mange nybyggingsprosjekter på gang. Vi er midt inne i en endringsprosess. Nå får vi veldig mange like skip. Mens vi tidligere har hatt to til fire søsterskip får vi nå nesten 20 mer eller mindre like skip.

Frem til 2026 skal Knutsen Group ta levering av 21 nye skip, som næringen generelt, gjør de det de kan for at investeringen skal kunne møte stadig skjerpede klima- og miljøkrav.  

Når byggeprogrammet er gjennomført sitter Knutsen Group med 43 LNG-skip, 32 bøyelastere og tre produkttankere.

Teoretisk teknologi 

– For vår del, siden vi driver «deep sea», så er det innen energieffektivisering vi kan gjøre mest, sier Seglem. 

Hun legger til:

– Det aller viktigste er å utnytte hver dråpe av drivstoffet vi har, og få mest mulig energi ut av det. At alternative drivstofftyper har en mye lavere energitetthet enn fossile gjør det viktig å drive effektivt også om drivstoffet skulle bli utslippsfritt.

En av løsningene Knutsen har valgt er et «air lubrication»-system, små bobler under skroget som skal redusere motstanden når skipet går gjennom vannet. Det er solgt inn med en drivstoffbesparelse på 5-6 prosent.

– Det gleder jeg meg til å se om har den effekten som loves. Veldig mye av den teknologien vi kjøper i dag er veldig ofte litt teoretisk. De er testet i basseng eller på simulator, men så er den virkelige verden litt mer komplisert, med litt flere variabler enn et basseng på universitetet. Men vi har alltid likt det her i Knutsen, å teste ut nye teknologier. 

Seglem sier hun ser optimistisk på fremtiden, men at hun tror de største utviklingshoppene i motorer er tilbakelagt.

– Det som blir spennende fremover er alternative drivstoffer. Vi har prosjekter med Wärtsilä på ammoniakk, som kan fungere på bøyelasterne som går kortere distanser. Men hva som er realistisk på «deep sea» vet jeg ikke.

Synnøve Seglem på hjemmebane, sammen med næringsminister Jan Christian Vestre under Haugesundkonferansen 2023 Foto: Haakon Nordvik 

Kjernekraft må komme

Seglem trekker frem kjernekraft som en løsning som bør tas på alvor, og påpeker at saltsmeltereaktorer ikke utgjør den samme faren som historisk har vært assosiert med kjernekraft.

– Der er det nullutslipp, men fortsatt en lang vei å gå i fortroligheten blant folk flest. Med det store energibehovet vi har så må vi begynne å tenke på noe som ikke er så avhengig av vær og vind.

Karbonfangst og lagring kan være en løsning for skipene hvor det stadig er mest forsvarlig å brenne fossilt drivstoff. Knutsen og deres japanske partner NYK opprettet i fjor selskapet Knutsen NYK Carbon Carriers, som har ambisjoner om å bygge skip som transporterer CO2.

– Utfordringen er at for ett tonn fossilt drivstoff har du tre tonn karbon, så det blir store mengder som potensielt skal transporteres og lagres. 

Jakten på kloke hoder 

Nye, høyteknologiske skip krever nye kunnskaper av menneskene som skal drifte dem, og Seglem er overbevist om at det er et større generasjonsskifte på gang. Både på land og til sjøs.

Allerede for ti år siden så vi at det ble større og større bruk for elektrikere om bord. I dag er det så mye dataintelligens og hjelpemidler om bord som skal forstås, og som brukeren ikke minst må kjenne begrensningen til. Går noe galt er konsekvensene så store.

– På land blir dataanalyse viktigere og viktigere, særlig nå som vi får så mye større flåte, sier Seglem

Hun forteller at det for tiden er kjempevanskelig å få tak i folk. Særlig innenfor felter som dataanalyse og cybersikkerhet hvor man ikke behøver en skipsspesifikk bakgrunn.

– Jeg ser jo at unge ingeniører som vi kunne tenkt oss å rekruttere blir veldig tiltrukket av de nye bedriftene som driver med batterier, hydrogen og vindkraft, og det har jeg full forståelse for. At de kan være med på noe nytt. Jeg ser at alt som går på miljø og sosial bærekraft tiltrekker de unge veldig.

Shippings image som en mannsdominert bransje mener Seglem er i ferd med å endres. Sakte, men sikkert. Selv ble hun i 2019 Haugesund Rederiforenings første kvinnelige styreleder, med seg hadde hun et styre med 50 prosent kvinner.

– Utfordringene vi skal løse i fremtiden er så store at vi trenger alle kloke hoder vi kan få.

I dag er hun president i Rederiforbundet som har 40 prosent kvinner i styret, med liste over varamedlemmer hvor kvinner utgjør 50 prosent.

– Hvis du ser på medlemmene i Rederiforbundet har det de senere årene vært et generasjonsskifte. Og det er i dag flere yngre daglige ledere, både menn og kvinner. I løpet av de ti årene som er gått siden jeg kom inn i «deep sea»-gruppen i 2012 møter jeg flere og flere kvinnelige kolleger, jeg ser at det er en endring.

Tidlig involvert 

Da Synnøve og søsteren Jorunn vokste opp ferierte familien nesten alltid i Spania. Det er først i voksen alder hun har forstått at for faren var ikke Spaniaturene kun ferie, men at det også var praktisk å ta familien med når skip skulle inspiseres.

– Skulle vi spise middag med for eksempel ledelsen ved et verft hadde de med sine egne jevnaldrende barn. Så satt vi der og snakket hvert vårt språk, ler hun og legger til:

– Men det var utrolig lærerikt å få være med på.

 

Synnøve med en modell av bøyelasteren Frida Knutsen, oppkalt etter niesen, og levert fra verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i fjor. 
Synnøve med en modell av bøyelasteren Frida Knutsen, oppkalt etter niesen, og levert fra verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i fjor. 

Om rederiet fortsatt vil være familiedrevet den dagen Synnøve går av med pensjon er ennå altfor tidlig å si. Men i likhet med Synnøve og søsteren, tas neste generasjon gradvis med på alt som skjer. I fjor ble høstferien kombinert med konferanse og besøk på kontoret i Manila, og i starten av februar skal nybygget «Haugesund Knutsen» døpes i Barcelona. Gudmor blir Synnøves 12 år gamle datter.

– Jeg døpte også mitt første skip, kjemikalietankeren «Synnøve Knutsen», da jeg var 12 år, så det er klart det blir spennende.

Uavhengig av hvem som en dag tar selskapet videre håper hun én ting lever videre:

– Jorunn, Trygve, Nils Kristian og jeg er alle ingeniører, og det er spennende med innovasjon og ny teknologi. Knutsen har alltid ligget langt fremme teknologisk, og den ånden håper jeg selskapet har beholdt også den dagen jeg skal levere det videre.