Oppdatering31. mars 2023

Stella Maris får letetillatelse til lagring av CO2

Olje- og energidepartementet har gitt to nye letetillatelser knyttet til CO2-lagring under lagringsforskriften på norsk kontinentalsokkel i Nordsjøen. En av dem går til Stella Maris CCS AS, et datterselskap under Altera Infrastructure Group og Wintershall Dea Norge AS.

— Etablering av kommersiell fangst og lagring av CO2 er viktig for at verden skal nå målene i Parisavtalen. Tildelingen av disse to nye tillatelsene bidrar til at Norge kan spille en viktig rolle når det gjelder å etablere kommersiell, storskala CO2-lagring for europeiske utslippskilder, sier olje- og energiminister Terje Aasland.

De to letetillatelsene som er tilbudt ligger i sørlige del av Nordsjøen. Den østlige tillatelsen tilbys til en gruppe bestående av Aker BP ASA og OMV (Norge) AS. Den nordvestlige tillatelsen tilbys til en gruppe bestående av Wintershall Dea Norge AS og Altera Infrastructure Group gjennom sitt datterselskap Stella Maris CCS AS, skriver departementet i sin pressemelding.

Lagringen vil ha en årlig kapasitet anslått til 7 millioner tonn per år (Mtpa), og ligger 100 kilometer sørvest for Egersund.

Det er fjerde gang det tildeles areal for lagring av CO2 etter lagrinsforskirften. Dette er det femte og sjette arealet som tildeles for lagring av CO2 på norsk kontinentalsokkel.

Om Stella Maris

Stella Maris CCS er en storskala, fleksibel, skalerbar maritim logistikkløsning for CO2 fangst fra industrielle kilder. Løsningen inkluderer alt fra innsamling til oppbevaring.

Ambisjonen til Stella Maris er å tilby kostnadseffektive flytende CCS-infrastrukturløsninger for et globalt marked, hverken begrenset til størrelse eller geografisk plassering. Stella Maris skal håndtere CO2-volumer som utgjør en reell forskjell, og den samlede ambisjonen er å bli en global aktør som bidrar til at klimamålene blir oppnådd.

Prosjektet Stella Maris er et godt eksempel på hvordan norsk Nordsjø-kompetanse setter fart på det grønne skiftet. Norsk ekspertise fra offshore og maritim næring er med på å snu verdikjeden fra produksjon av olje og gass til å føre klimagassene ned igjen i havbunnen.

Mer fra selskapene her

Oppdateringer25. juni 2025

Are Gauslaa oppnevnt til å revidere maritimt regelverk

Advokat Are Gauslaa i Norges Rederiforbund er oppnevnt til et utvalg som både skal evaluere og revidere det maritime regelverket, som omfatter skipssikkerhetsloven, skipsarbeidsloven, NIS-loven og deler av sjøloven.

Lovutvalget er satt sammen av representanter med teknisk og juridisk kompetanse fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, myndighetene, akademia og næringen. Arbeidet skal ledes av advokat Gaute Kristian Gjelsten.

– Skipssikkerhetsloven kom i 2007 og skipsarbeidsloven i 2013. Etter at lovene trådte i kraft, har det vært en betydelig utvikling i maritim næring, blant annet innen digitalisering og grønn omstilling. Nye løsninger krever et oppdatert maritimt regelverk, som også kan stå seg over tid. Dette er viktig for at Norge skal fortsette å være en ledende sjøfartsnasjon. Norske skip skal være attraktive arbeidsplasser, og tilgangen på norsk maritim kompetanse er av stor betydning i et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv og for utviklingen av den norske maritime klyngen, sier fiskeri- og havministere Marianne Sivertsen Næss i en pressemelding. 

Utvalget skal levere sitt arbeid i form av en NOU til Nærings- og fiskeridepartementet innen 1. september 2027.

Les mer på nærings-og fiskeridepartementets nettsider.

 

Oppdateringer20. juni 2025

Enighet i flyteriggoppgjøret

Det er nå oppnådd enighet i meklingen mellom Rederiforbundet og arbeidstakerorganisasjonene Styrke, SAFE og De samarbeidende organisasjoner (NSOF og Dnmf).

Les mer her.

Oppdateringer17. juni 2025

Riggoppgjøret - meklingsfrist 20. juni 24:00 – første uttak er varslet

Som meddelt i informasjons 3. juni er partene innkalt til Riksmekling fredag 20 juni.

Rederiforbundet har nå mottatt plassfratredelsesvarsel fra det tre forbundene DSO, SAFE og Styrke som retter seg mot medlemsbedriftene Transocean og Odfjell med cateringbedriftene Aremark og 4 Services.

Innretningene som kan bli tatt ut i en eventuell konflikt fra 21. juni ut er:

  • Deepsea Bollsta, på kontrakt for OMV på Aasta Hansteen – leteboring (exploration drilling)
  • Transocean Enabler, på kontrakt for Equinor på Johan Castberg  - produksjonsboring og komplettering (production drilling and completion)
  • Transocean Encourage, på kontrakt for Equinor på Norne - produksjonsboring og komplettering (production drilling and completion)

En eventuell opptrapping fra gårsdagens plassfratredelse kan fremover varsles med fire (4) dagers frist.

Utfallet av meklingen vil bli kunngjort på www.rederi.no så snart Riksmekleren har avsluttet meklingen.

Oppdateringer03. juni 2025

Riksmekling i flyteriggoppgjøret 20. juni

Som informert om 20. mai ble det brudd i oppgjøret for ansatte på flyttbare innretninger mv. på norsk sokkel. Riksmekleren har nå mottatt plassoppsigelse fra DSO, SAFE og Styrke og nedlagt forbud mot arbeidsstans.

Parten er i dag innkalt til felles mekling hos Riksmekleren i Oslo fredag 20 juni med oppstart klokken 10:00 og frist til kl 24:00 den 20. juni. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan det bli streik på sokkelen fra den 21. juni.

Bedrifter det er varslet plassoppsigelse for er: 4service Offshore AS, Akofs Norway Operations AS, Altera Infrastructure Production Crew AS, Aramark Norge Offshore AS, Archer AS, Cosl Offshore Management AS, Deep Sea Management AS, Dolphin Drilling Operations AS, Ess Mobile Offshore Units AS, Floatel Crew AS, Island Drilling Crewing AS, Island Offshore Crewing AS, Kca Deutag Modu Operations AS, Knutsen OAS ML AS, Knutsen OAS Offshore AS, Macro Offshore Crew AS, Noble Drilling Norge AS, OSM Offshore AS, Odfjell Offshore LTD, Odfjell Operations AS, Prosafe Offshore Limited UK, RTC Offshore AS, Saipem Drilling Norway AS, Seadrill Norway Crew AS, Shelf Drilling (norway) AS, Sodexo Mobile Units AS, Transocean Norway Operation AS, Atlas Cerno AS

Oppdateringer21. mai 2025

Flyteriggoppgjøret - brudd i forhandlinger med DSO, Styrke og SAFE

Det ble natt 21. mai dag brudd i mellomoppgjørsforhandlingene mellom Rederiforbundet  og de tre fagorganisasjonene DSO (samarbeid mellom Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffiserforbund) Styrke og SAFE

– Etter en lang dag med forhandlinger lyktes vi dessverre ikke med å kommer til enighet med de tre forbundene i årets oppgjør og forhandlingene går nå videre til Riksmekleren, sier Geir Sjøberg, til daglig leder i AKOFS og oppnevnt forhandlingsleder i Norges Rederiforbund.

Forhandlingene omfatter ansatte på flyttbare innretninger, plattformboring på faste installasjoner og forpleining på norsk sokkel.