Svekker Norge som sjøfartsnasjon
Stortinget vedtok 2.juni forslaget om «norsk lønn i norske farvann og på norsk sokkel». Forslaget er omstridt, og i strid med EØS-avtalen.

- Stortinget har vedtatt å svekke Norge som sjøfartsnasjon. Forslaget om norsk lønn til utenlandske sjøfolk vil ikke kunne kontrolleres effektivt, er i strid med EØS-avtalen, og er en gavepakke til internasjonale konkurrenter. Når næringen påføres ekstrakostnader av myndighetene ett sted, må kostnadene tas ned et annet, og konsekvensen kan bli at norske sjøfolk settes på land, stikk i strid med regjeringens uttalte mål. Taperne av vedtaket blir norske sjøfolk, norsk skipsfart, norsk maritim næring og Norge som sjøfartsnasjon, sier Knut Arild Hareide, adm.dir. i Norges Rederiforbund.
Forslaget om norsk lønn til utenlandske sjøfolk i norsk farvann er omstridt, mangelfullt utredet og har en rekke konsekvenser for skipsfarten, kystnær industri og norsk konkurransekraft. Sjøfartsdirektoratet bekreftet også i næringskomiteens høring 6. mai at de ikke har mulighet til å kontrollere utenlandske rederiers etterlevelse av loven. Dette vil gi en reell forskjellsbehandling mellom norske og utenlandske rederier, og en konkurranseulempe for norsk næringsliv.
- Forslaget gir norsk lønn til utenlandske sjøfolk som verken bor eller oppholder seg i Norge, eller utsettes for norsk kostnadsnivå. Norsk maritim næring trenger konkurransedyktige vilkår, flere norske sjøfolk og likebehandling av norsk skipsfart med internasjonale konkurrenter. Dette vedtaket bidrar til det stikk motsatte, øker sannsynligheten for at norske sjøfolk settes på land, skaper usikkerhet, og svekker konkurransekraften til næringen gjennom å omfordele den til internasjonale konkurrenter, sier Hareide.
I strid med EØS
Regjeringen har det siste halvåret vært særlig tydelig på viktigheten av et tett og godt forhold til Europa, og til at land etterlever sine internasjonale forpliktelser. ESA har imidlertid vært tydelige på at forslaget strider med EØS-avtalen, og vedtaket er et klart brudd med flaggstatsprinsippet, som er bærebjelken i internasjonal maritim lov. Regjeringen ba ESA uttale seg om det nye forslaget samtidig som de sendte det til Stortinget. Dette har ikke ESA gjort enda, og det er derfor uklart om loven bryter med EØS-avtalen.
Behov for mer operativ kompetanse
- Norske rederier etterspør mer operativ kompetanse fra sjøen, og etterlyser flere norske sjøfolk. Rederiforbundet er derfor en tydelig forkjemper for en sterk tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk, som er det viktigste rammevilkåret for flere norske sjøfolk, sier Hareide.
Over flere år har søkertallene til maritime utdanninger gått opp. Rederiforbundet jobber aktivt med rekruttering til næringen gjennom ulike kampanjer.