Signerte avtale om grønt samarbeid med det kinesiske rederiforbundet
Norges Rederiforbund og det kinesiske rederiforbundet har signert en intensjonsavtale om samarbeid på klima og grønn skipsfart. Avtalen ble signert i forbindelse med Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss sitt besøk til Kina.

– Kina og Norge er to land med høye ambisjoner innen grønn skipsfart. Kina er, sammen med Norge, en viktig pådriver for et globalt klimaregelverk gjennom IMO og også langt fremme i utviklingen av ny grønn teknologi. Når IMO-avtalen nå er utsatt med ett år, er det å styrke og videreutvikle samarbeidet med Kina, helt avgjørende for å lykkes med den grønne omstillingen, sier Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.

Zhao Qingfeng, visegeneralsekretær i det kinesiske rederiforbundet og Knut Arild Hareide, admininstrerende direktør i Norges Rederiforbund signerer intensjonsavtalen om samarbeid om grønn skipsfart.
Intensjonsavtalen som nå er signert, skisserer noen sentrale områder hvor de to rederiforbundene kan samarbeide om grønn skipsfart. Avtalen bygger på en felles forståelse om at grønn skipsfart er viktig for økonomisk og sosial utvikling, og et ønske fra begge om å utvikle og styrke det maritime samarbeidet rundt grønn skipsfart.
Kina er i dag det viktigste byggelandet for norske rederier. Målt i dødvekttonn bygges over 60 prosent av ordreboken til Rederiforbundets medlemmer i Kina. Når norske rederier i fremtiden kun skal bygge skip med grønn teknologi, vil Kina spille en helt avgjørende rolle
– I dag er det betydelige utslipp fra skipsfarten, men jeg tror at gjennom et fortsatt sterkt samarbeid mellom Kina og Norge kan skipsfarten være med å løse verdens klimautfordringer. Kina spiller blant annet en helt avgjørende rolle i byggingen av nye, miljøvennlige skip, sier Hareide.