Rapport: Bedre bruk av virkemidlene

En ny rapport viser at dagens virkemiddelapparat oppleves som lite treffsikkert og vanskelig å navigere i. Nå etterlyser Rederiforbundet smartere bruk av midlene – og et mer fleksibelt system som gir større effekt per krone. 

Blue wave seen up close, lighter blue sky

Virkemiddelapparatet er avgjørende for å fremme innovasjon, utslippskutt og eksport. Samtidig oppleves det som uoversiktlig og lite treffsikkert av mange maritime aktører.  

En fersk rapport, utarbeidet av Menon Economics for Rederiforbundet, viser at selv om mye fungerer bra er det fortsatt behov for forbedringer i virkemiddelapparatet. 

Rederiforbundet etterlyser mer effekt per krone 

Grønne bevilgninger til maritim næring har økt de siste tolv årene. Likevel har ikke utslippene endret seg nevneverdig. Det kan tyde på at virkemiddelapparatet ikke i stor nok grad når målene sine.  

– Vi etterlyser ikke nødvendigvis mer penger, men virkemidler som gir mer effekt per krone. Det handler om å bruke midlene smartere, sier Hareide. 

Rederiforbundet ønsker nå å ta dialogen videre med næringen, virkemiddelaktører, myndigheter og forskningsmiljøer. Det kan handle om reallokering av midler, nye innretninger, bedre samspill, forenkling eller kutt – alt med mål om å få mer effekt ut av hver støttekrone. 

Fem fakta fra rapporten

  • 1,7 milliarder kroner ble bevilget til maritim næring i 2023 (uitenom Eksfin og SkatteFUNN). Det tilsvarer 5 prosent av totalen.
  • Enova står bak hoveddelen i veksten av maritime midler.
  • Nærskipsfart og offshore er de største mottakerne blant rederiene. 
  • Eksfin er viktig for teknologiutvikling og eksport, særlig for verft.
  • Behov for forbedring: virkemidlene oppleves som relevante, men lite treffsikre. 

Energieffektiviseringstiltak kan styrke Enovas tilbud 

Et konkret forslag som kan bidra til å redusere utslippskutt er mer fleksibilitet i Enovas støtteordninger. Dette trekkes også frem som et mulig forbedringspunkt i rapporten.  

Det er ikke realistisk at alle skip skal gå på nullutslippsløsninger som hydrogen og ammoniakk. Rederiforbundet foreslår blant annet å etablere en tilleggsavtale under Enova med mandat til å støtte energieffektiviseringstiltak på skip som fortsatt bruker konvensjonelt drivstoff. 

– Skal vi nå klimamålene, trenger vi et puslespill av løsninger. Det må også gjenspeiles i virkemiddelapparatet, sier Hareide.