Overleverte rapport: Effektive virkemidler er avgjørende for grønn omstilling i maritim næring

Norges Rederiforbund etterlyser et mer treffsikkert og fleksibelt virkemiddelapparat.

Fra venstre: statssekretær Even Sagebakken, statssekretær Ragnhild Sjoner Syrstad, Knut Arild Hareide og Mare Nygård Basso. 

Fra venstre: statssekretær Even Sagebakken, statssekretær Ragnhild Sjoner Syrstad, Knut Arild Hareide og Mare Nygård Basso. 

Norges Rederiforbund etterlyser et mer treffsikkert og fleksibelt virkemiddelapparat. Mandag overleverte adm. direktør Knut Arild Hareide og fagsjef analyse, Maren Nygård Basso, forbundets ferske analyse til statssekretærene Ragnhild Sjoner Syrstad og Even Sagebakken i Nærings- og fiskeridepartementet.

– Vi i Rederiforbundet er opptatt av at fellesskapets midler skal brukes mest mulig effektivt. I arbeidet med å redusere utslipp og samtidig styrke norsk eksport, har vi sett behovet for å gjennomgå og vurdere det maritime virkemiddelapparatet, sier Hareide.

Bakgrunnen for at analysen ble bestilt, er at vår årlige medlemsundersøkelse viser at 60 prosent av medlemsrederiene opplever at dagens ordninger ikke støtter de tiltakene som faktisk kutter utslipp her og nå. Særlig trekkes det frem at prosjekter som reduserer drivstofforbruket i for liten grad får støtte. Redusert drivstofforbruk vil være sentralt også når fornybar drivstoff blir normen. 

Rapporten konkluderer med at dagens virkemiddelapparat ikke er rigget for å skalere og rulle ut utslippsreduserende tiltak i stor skala.

– Vi foreslår et mer fleksibelt system som gir størst mulig klimaeffekt per krone brukt. Det betyr sterkere satsing på tiltak som gir raske og målbare kutt, fremfor ordninger som kun treffer utvalgte teknologier, sier Hareide.