IMO samles til avgjørende klimamøte i London
Denne uken (14-17 oktober) samles IMOs medlemsland i London for å vedta rammeverket for skipsfartens klimaavtale (NZF). Avtalen skal sikre at skipsfarten blir den første næringen i verden som må betale en globalt fastsatt pris på utslipp.

Den internasjonale skipsfartsnæringen står midt i en krevende grønn omstilling og IMO avtalen som nå skal vedtas er derfor avgjørende for å sikre fremdrift i den grønne omstillingen i den maritime næringen.
– Vi mener det er svært viktig at vi nå får på plass en internasjonalt bindende klimaavtale. Det vil sende et viktig signal til markedet om at fremtidens skipsfart er utslippsfri, og vil gi trygghet for rederier og andre som skal investere i grønne skip, infrastruktur og teknologi, sier Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Rederiforbundet.
Rederiforbundet har også vært tydelig på at nasjonale og regionale tilleggsreguleringer må vike når IMO har levert.
– Når IMO vedtar et globalt og ambisiøst rammeverk, må vi unngå dobbeltregulering. Dette er viktig både for å unngå dobbeltregulering og for å sikre en mest mulig kostnadseffektiv vei mot nullutslipp. Skipsfarten er global og den må reguleres globalt, sier Hareide.
Rederiforbundet oppfordrer IMOs medlemsland til å vedta avtalen
Avtalen som skal vedtas fikk i april støtte fra et klart flertall av medlemslandene i IMO, og må nå vedtas med to tredjedels støtte.
Rederiforbundet har sammen med en rekke andre rederiforbund signert et opprop til støtte for avtalen som nå ligger på bordet. Det nye regelverket skal etter planen tre i kraft i 2027, med rapportering fra 2028.
Dette er IMO NZF
IMO Net-Zero Framework (NZF) kombinerer et krav til gradvis reduksjon i drivstoffets klimagassintensitet (GFI) med en global pris på utslipp. Skip som ikke oppfyller kravene må betale inn et årlig beløp til et fond, basert på hvor mye fossilt drivstoff de har brukt. Midlene skal deretter deles ut som støtte til skip som bruker null- og nær-nullutslippsløsninger, samt bidra til en rettferdig og inkluderende omstilling i skipsfarten.
Formålet er å sikre et teknologinøytralt system som kutter utslipp, reduserer merkostnadene for grønt drivstoff, og gir rederier forutsigbarhet for investeringer i grønn teknologi.