Hong Kong-konvensjonen trer i kraft 26. juni


26. juni 2025 trer Hong Kong-konvensjonen i kraft. Konvensjonen sikrer global regulering av skipsgjenvinning og stiller krav til verft, rederiene som selger skip og myndigheter i landet hvor skipet skal resirkuleres. 

-Med Hong Kong-konvensjonens ikrafttredelse er vi et viktig skritt nærmere målet om at resirkulering av skip skal skje på en forsvarlig måte, uavhengig av hvor og i hvilket land verftet ligger, sier Helene Tofte, direktør for internasjonalt samarbeid og klima i Norges Rederiforbund.

Opprinnelig norsk forslag  

Resirkulering av skip i Asia har – med rette – hatt et dårlig rykte. Dette er nå i endring. I to tiår har norske myndigheter hatt en pådriverrolle i arbeidet for å få på plass internasjonale regler for forsvarlig skipsgjenvinning.

Det var Norge som i 1998 foreslo at IMO skulle utvikle et rammeverk for resirkulering av skip. Forslaget ble lagt frem for IMOs miljøkomité (MEPC 43) samme år. I 2009 ble konvensjonen vedtatt på en diplomatkonferanse i Hong Kong, derav navnet Hong Kong-konvensjonen.  

Norge ratifiserte konvensjonen i juni 2013, som første land i verden.  For at konvensjonen skulle tre i kraft måtte 15 medlemsland, 40 prosent av IMOs medlemstonnasje, og et tilstrekkelig volum av verdens resirkuleringsland ratifisere avtalen. Dette målet ble nådd i 2023.  

-Når IMO regelverket om få dager (26. juni) trer i kraft vil det bety at mange verft, særlig i Asia, må bedre miljø- og arbeidsforholdene på sine fasiliteter, sier Tofte.

Følger for EU-prosess

Selv om det nå er vedtatt et internasjonalt gjeldende regelverk for gjenvinning av skip, er de fleste norske rederier omfattet av EUs egne regler. EUs skipsgjenvinningsforordning gjelder nemlig fortsatt for alle EU-flaggede skip og skip som opererer i europeisk farvann. Det mener Rederiforbundet nå blir et unødvendig regelverk;

- Hensikten med EU regelverket har vært å regulere et område som tidligere ikke har vært omfattet av et internasjonalt regelverk. Når IMO regelverket nå trer i kraft gjelder det for alle skip fra alle land,  og vi mener da at EUs skipsgjenvinningsforordning er overflødig, sier Tofte.

 

 

Portrett av Helene Tofte i rød genser

Helene Tofte er direktør for internasjonalt samarbeid og klima i Norges Rederiforbund.