Norske rederier er verdensledende – dette er Norges Rederiforbunds medlemsflåte

Norsk skipsfart er en global stormakt til sjøs. Norges Rederiforbund representerer den internasjonale delen av norsk næring – altså rederier med skip og rigger i drift over hele verden. Med rundt 1 500 skip og rigger på alle verdenshav til enhver tid, er medlemmene våre en avgjørende del av den globale maritime infrastrukturen. 

Norge er verdens femte største skipsfartsnasjon målt i verdi, og våre 130 medlemmer er verdensledende innen flere segmenter. De opererer innen tre hovedområder: offshore, nærskipsfart (short sea) og internkontinental skipsfart (deep sea). Samlet bidrar disse rederiene til verdiskaping, forsyningssikkerhet og grønne løsninger til sjøs. 

Offshore: Verdens nest største og mest avanserte flåte 

Norge har verdens nest største offshoreflåte, og norske offshore-rederier driver noen av verdens mest avanserte skip og rigger. Disse brukes blant annet til å: 

  • Transportere forsyninger og utstyr til og fra olje- og gassinstallasjoner 
  • Installere, reparere og overvåke undervannsinfrastruktur 
  • Installere og støtte havvindprosjekter 

Rederiforbundets medlemmer kontrollerer 50 flyttbare rigger og over 450 fartøy i offshoreflåten. Norsk sokkel og Nordsjøen er fortsatt det viktigste markedet, men norske offshore-rederier har også betydelig aktivitet på andre lands sokler. 

Deep sea: Verdensledende på lange avstander 

Norske deep sea-rederier seiler mellom kontinenter og er avgjørende for verdensøkonomien – hele 90 prosent av verdenshandelen går via sjøveien. Norske deep sea-rederier er verdensledende innen: 

  • Bilfrakt (RoRo) 
  • Kjemikalie- og produkttank 
  • LNG og bøyelastere 
  • Open hatch og annen tørrlast 

Rederiforbundets deep sea-medlemmer kontrollerer nær 700 skip som anløper havner over hele verden hver dag. Med kontorer på flere kontinenter har norske deep sea-rederier en sterk global tilstedeværelse, og sikrer verdiskaping både hjemme og ute. 

Short sea: Effektiv og grønn transport i Europa 

Rederier i short sea-segmentet, også kalt nærskipsfart, opererer mellom norske og europeiske havner, og mellom havner i Europa. transporterer alle typer gods og passasjerer. En stor del av den interne transporten i Europa fraktes på kjøl, og dette gjør at nærskipsfarten spiller en avgjørende rolle for næringslivets transportbehov og norsk industris konkurransekraft. Rederiforbundets medlemmer i nærskipsfart kontrollerer om lag 240 skip. Rederier i dette segmentet posisjonerer seg for det grønne skiftet, og har flere nye skip i bestilling. 

Brønnbåt: Transport av levende fisk  

Norske rederier er verdensledende innen transport av levende fisk for havbruksnæringen. Fire av de ledende rederiene innen denne næringen er medlemmer i Norges Rederiforbund. Totalt har Sølvtrans, Seistar, Frøy og Trident Aqua Services meldt 84 fartøyer inn i Rederiforbundet. Fartøyene opererer i Norge, Storbritannia, Færøyene, Irland, Island, Canada, Chile og Australia.   Rederiene i dette segmentet er i kraftig vekst og har flere nye skip i bestilling ved norske verft. Brønnbåtnæringen har høy etterspørsel etter norske sjøfolk.