Rederiet Stenersen: – Vi begynner å komme over i 50-100 års gjengen

Generasjonen ved roret i Rederiet Stenersen i Bergen opplever gevinstene ved utholdenhet og familieeierskap. Røttene fra en liten øy på Bømlo ga oppdraget som var vendepunktet mot langsiktig horisont.

–Vi begynner å kjenne på gevinsten av familieeierskap etter 50 år, sier Sigve Stenersen. Han leder Rederiet Stenersen sammen med fetteren John Stenersen. 

Rederiet Stenersen feiret 50 års jubileum i 2024. To fettere, Sigve Stenersen og John Stenersen, deler på lederrollen i dag.

– Vi har kjent hverandre siden vi var små. Han har teknisk bakgrunn og tar seg av det operasjonelle. Min bakgrunn er økonomi. Rolledelingen fungerer fint, sier Sigve Stenersen i nye kontorlokaler i Edvard Griegs vei i Bergen.

Flåten inneholder 20 tankskip fra 13-18 500 dødvekttonn. De fleste oppdragene er i Nordsjøen, og noe nord-øst i USA ved de store innsjøene.

Sigmund Stenersen, faren til Sigve, etablerte rederiet sammen med broren Birger i 1974. Sigmund og Birger er født og oppvokst på Bømlo, men rederiet har vært lokalisert i Bergen..

– Bestefaren min var var starten på det vi har i dag. Han hadde en mindre bondegård på Bømlo og drev kystfart på si med en liten lastebåt. Bestefar fraktet alt fra stykkgods til geiter. Han tok last så langt som til Oslo og opp langs kysten, og videre nordover, sier Sigve.

Diskusjoner om vekst

Faren til Sigve ble med sin far på fraktoppdrag.

– Bestefar hadde ingen sertifikater, mens far tok sertifikat og seilte etter hvert som kaptein på egne skip inntil han sluttet å seile for å lede rederiet fra landsiden, 35 år gammel. Da var jeg syv år gammel, sier Sigve.

Faren er fortsatt i kulissene, men blander seg ikke inn i den daglige driften. De kan dra veksel på hans erfaringer fra de første årene.

– 1970- og 80-tallet var tøffe år i shipping. De hadde fraktet stykkgods med kystbåter. Resultatene var ymse, sier Sigve om inntrykkene han har fra det første kapittelet til rederiet.

På spørsmål om det er godt å ha en far fra Bømlo i bakgrunnen i gode tider for å holde igjen, innleder Sigve svaret med latter.

– Vi har nok hatt litt diskusjoner på det temaet han og jeg. Han har en tendens til å tenke at alt skal til himmels, i hvert fall i gode tider. Det er heller meg som sier noe sånt som at; ”prisene vi får servert på nybygg må måles opp mot de høye spotratene, de vil ikke vare evig. Snittratene vil være noe annet enn det vi ser akkurat når tidene er gode”, sier Sigve.

Bømlo-effekten

Vendepunktet som ga rederiet retning og volum kom i 1990.

– Vi fikk kontrakt med Hydro i Nordsjøen. Det ga fundament for å bestille den første tankbåten som ble levert i 1991. Inntil da hadde rederiet vært innom både bulk, container og reefer, sier Sigve.

Inn mot årtusenskiftet befestet rederiet posisjon i Nordsjøen med ny kontrakt.

–Med tre båter i oppdrag for Statoil hadde man plutselig en liten tankflåte. Derifra frem til i dag har det bare dreid seg om tank, sier Sigve.

Rederiet Stenersen prioriterer HMS og omtanke for miljø høyt. Frakt av petroleumsprodukter som bensin, jetfuel, diesel, gassoljer og tungolje langs kysten må være trygt.

– Oljeselskapene vil at de som frakter varene fra A til B skal ha orden i sysakene. Det ville vært mye vanskeligere i dag for en som ikke har vært i tank å komme inn hos de store oljeselskapene. På 1990-tallet var ikke HMS-regimet like knallhardt som i dag, sier Sigve.

Røttene fra Bømlo var inngangsbilletten til tankfarten i Nordsjøen.

– Den viktigste for oljeselskapene var at vi hadde Nordsjø-erfaring. Faren min var vant med de røffe forholdene i Nordsjøen med fraktfart ut fra Bømlo. Denne kompetansen gjorde at rederiet visste hva som trengtes av tonnasje og kvalitet for å kunne operere godt i dette området.

Oppgang, nedgang og rekord

Da Sigve ble involvert i driften av rederiet i år 2000 var det i starten av oppgangstid.

– Du kunne kontrahere nybygg til veldig gunstige priser. Markedet var bra selv om nybyggerprisene gikk høyere etter hvert som rederne etterspurte mer tonnasje. Vi bygde nærmere 20 skip i den perioden, sier Sigve.

Så kom finanskrisen i 2008.

– Nesten over natten fikk jeg første føling med at alt ikke vokser til himmels. Det var min første store aha-opplevelse. Vi hadde langsiktige kontrakter på våre båter, men de varte jo ikke evig. Vi måtte ut i spotmarkedet. Bølgedalen var dyp og varte lenge. Husker jeg ofte tenkte: ”Skal det aldri bli noe inntjening i det vi holder på med?”, sier Sigve.

2019 ga håp om bedre tider for næringen.

– Vi merket at tilbud og etterspørsel begynte å normalisere seg. Så kom Covid. Håpet om bedre tider ble banket ned igjen. Covid var knalltøft med utrolig dårlige rater, sier Sigve.

Høsten 2021 skjøt markedet fart. Overskrifter i finansavisene har siden det meldt om rekordresultat fra Rederiet Stenersen i flere omganger. De kan tenke på nybygg og fremtid med alternative fuels.

– Jeg tror det vil produseres mye av de produktene vi frakter de nærmeste 30 årene. Bekymringen ligger mer på tilbudssiden. Bare i segmentet vårt kommer det 80-90 nybygg som skal leveres på ganske kort tid. Allerede går markedet litt feil vei, så vi ser det an.

Rederiet Stenersen i Bergen, med røtter fra Bømlo ledes Sigve og John Stenersen.

 

En følelse som synker inn

Gode resultater gir grunn til å tenke på neste generasjon selv om det er tidlig. Andre generasjon har nylig tatt over for gründerne.

– En fra neste generasjon, sønnen til fetteren min, er kommet inn i rederiet. Han jobber med HMS og minimering av utslipp til miljøet. Jeg har fire barn. Jeg forsøker å få nummer tre i søskenflokken inn på styrmannsskolen, men har ikke lyktes med det ennå. En har tatt NTNU med fysikk og matte, og jobber med finansforvaltning. En datter har akkurat begynt for McKinsey og prøver konsulentvirksomhet først, sier Sigve.

På spørsmål om det er viktig at rederiet forblir et familierederi, svarer han:

– Vi hadde et generasjonsskifte for noen år siden. Det er et stykke til tredje generasjon overtar. Vi får ta den diskusjonen når den kommer, men rederiet er tuftet på familieeierskap slik jeg ser det. Jeg tror det er god strategi å ikke se altfor langt frem; da mister du litt det som er viktig i dag.

Han merker at familieeierskap har sine fordeler.

– Ulike steder i verden, spesielt i Østen, har de positivt syn på det å komme fra et familieetablert selskap med langsiktig horisont, sier Sigve.

Skipene har de så langt bygget i Kina.  

– Vi kom til Kina på midten av 90-tallet. Det er skjedd en enorm utvikling der. Jeg må si at vi har et svært godt samarbeid med dem. Når du kommer og presenterer historikken som et familierederi så kan du merke at de setter pris på det.

Selv angrer han ikke på at han tok stafettpinnen videre;

– I dag er jeg glad for at jeg ble med. Shipping er fascinerende på godt og vondt. Det er så mye som skjer til enhver tid. Det ene er det operasjonelle. Skipene seiler og det ene og det andre kan skje. Det er en levende business. Men også det markedsmessige; at det alltid vil være en risiko for tap og muligheter for gevinst, Det spillet gjør at du lever veldig med bransjen, sier Sigve.

At rederiet har eksistert i generasjoner gir ny dimensjon som de begynner å kjenne på;

– Vi er ikke blant de største, men med 20 båter er du likevel en ganske stor aktør innenfor det vi holder på med. Kundemessig blir du sett på som en viktig aktør som de vil gjøre butikk med. De aspektene der ville jeg ikke vært foruten. Det er ting jeg setter stor pris på.

Familieeierskap gjennom generasjoner er resultat av masse jobb. 

– Men du er avhengig av å gjøre jobben hver dag. Du må tenke at det alltid er noen som puster deg i nakken. Ting kan skje. Det er lite som skal til for at du ikke lenger er like attraktiv. Det er et stort spill. Du må alltid prøve å gjøre ditt beste. Det er litt som i giftemål, sier Sigve.

I tiden med historisk lave rater under Covid-perioden tok han turer tilbake til familiens røtter på Bømlo.

– Det var viktig å få ting litt på avstand og ikke bare dra deg selv ned i de røde tallene og tenke ”Hvordan skal jeg få dette til å gå rundt”. Det er veldig fint å gå i skogen på Bømlo, sier Sigve Stenersen i tider med historisk gode resultater for familierederiet.