Å trygge Europas energisikkerhet ble ilddåpen for Andrea Rognstad i Höegh Evi

Etter at Russland invaderte Ukraina i 2022 har skipene til Höegh Evi blitt en viktig del av infrastrukturen og energileveransene til millioner av husstander i Europa. Andrea Rognstad (29) var med på å få ting på plass og har i dag en nøkkelrolle i driften.  

Blond kvinne i blomstrete bluse foran tre skipsmodeller.

Andrea Rognstad (29), Head of Commercial Operations for  Höegh Evi. Foto: Håvard Solerød

– Energien fra Russland ble kuttet flere steder. Det var usikkerhet om leveranser. Våre skip er FRSUer (Floating Storage Regasification Unit). De gjør det mulig å ta inn gass fra hvor som helst i verden og koble den på infrastrukturen på land. Du er ikke avhengig av russisk gass eller noen annens gass for den saks skyld, sier Andrea Rognstad om den hektiske starten på hennes yrkeskarriere.

Fant veien til maritim næring selv

Hun begynte på jobb for Höegh Evi midt under koronapandemien. I tørrdokk i Singapore, med skip som ble klargjort for den nye situasjonen i Europa, gikk hun på jobb med munnbind.

Fem år etterpå møter vi henne på hovedkontoret på Skøyen. Tittelen i dag er Head of Commercial Operations.

Ingen i hennes nære familie har jobbet i maritim næring, begge foreldrene er økonomer. Hun fant veien selv.

– Jeg visste tidlig at jeg ville studere ingeniørfag på NTNU i Trondheim. Valget sto mellom bygg, maskin og marin. Båter og hav er interessant og dimensjonene har alltid vært fascinerende. I tillegg hørte jeg at det var veldig godt studiemiljø på marin teknikk, sier Andrea.

Hun er den eldste av tre søsken, og nøler ikke med å oppmuntre søsken til å søke maritim næring.

–  Lillebroren min skal i gang med utdannelse. Han har et ingeniørhode. Jeg håper at han begynner på marin teknikk og kommer inn i shipping. Vi får se, sier Andrea.

Et av argumentene overfor lillebror, og det hun liker best ved jobben sin er;

– Shipping er så dynamisk. Veldig få dager er like. Det er alltid nye utfordringer. Jeg liker å planlegge, men her må jeg endre underveis når ting skjer.

Fra vikar til trainee til leder

Denne uken har hun blant annet intervjuet kandidater til vikarstilling. Stillingen hadde 200 søkere. For noen få år tilbake var Andrea selv blant søkerne. Hun smiler av tilbakeblikket. Mye har skjedd på åtte år.

– Jeg startet her som sommerhjelp i operasjonen, samme avdeling som jeg leder nå. Jeg hadde lyst til å jobbe i rederi. En av grunnene til at jeg søkte Höegh Evi var at rederiet er tilknyttet Maritime Trainee-programmet til Rederiforbundet

Strategien hennes slo til. Hun ble opptatt i trainee-programmet som er todelt; internt i selskapet og seminarer med trainees fra andre selskaper i regi av Rederiforbundet.

– Her på huset roterte jeg i forskjellige avdelinger gjennom 18 måneder. Programmet er designet slik at så snart du begynner å få til noe, så skal du videre. Ved å jobbe sammen med menneskene i organisasjonen vet du hvem du kan spørre senere. Du blir godt kjent med bedriften kjapt. Jeg måtte tilpasse meg fort hele tiden. Det var ganske så utfordrende.

Dame i orange kjeledress og hjelm om bord på et skip.

Andrea Rognstad på jobb med ombygging av skip i Singapore. 

Som trainee mønstret hun på skip for første gang.

– Jeg var fem uker på FSRUen «Independence» i Litauen. Jeg ble kjent med de ulike operasjonene i driften. Det ga et forhold til størrelser, hvor lang tid ting tar og hvilke hensyn man må ta om bord. Definitivt en god erfaring, sier Andrea.

Hun slapp å føle på sjøsyke. FSRUen «Independence» ligger i havn koblet opp mot infrastrukturen for energiforsyning på land i Litauen. Independence mottar LNG-skip som kommer til havnen med gass som er nedkjølt og flytende.

– Gassen er komprimert 600 ganger. På våre FSRUer varmes gassen opp igjen og leveres til landsiden. Ett skip har kapasitet til å ilandføre gass til alle husstandene i et land på størrelse med Litauen, sier Andrea.

Under studiene på marintek måtte de gjøre store beregninger i detaljer på skip og maritime konstruksjoner. Hun husker godt lengde og bredde på skipet hun var på – 300 meter langt og 40 meter bredt – og kan forstå konstruksjonen, men det er ikke hverdagen.

– Jeg gjør ingen tunge beregninger som Head of Commercial Operation. Mitt ansvar er å lede teamet som gjør oppfølging av kundeforhold fra A til Å; at vi leverer i forhold til kontraktene, og i samsvar med lover og regler i de forskjellige landene. Jeg får ikke brukt utdannelsen direkte, men ingeniørstudiene gir meg forståelse for hva kunden trenger og innholdet i kontraktene, sier Andrea.

Ansvar og tillit

Fem av totalt 10 FSRUer i flåten til Höegh Evi er i dag stasjonert i Europa; tre i Tyskland, et skip i Litauen og ett i Frankrike. Hun har vært prosjektleder for tekniske modifikasjoner på verft i forkant for å få på plass kompatibiliteten mot terminaler på land.

Med leveranser av energi til millioner av husstander har Höegh Evi et stort ansvar. Samarbeid og kundeforhold må være optimale. Kundene gir dem masse tillit.

– Nedetid får store følger. Vi må levere til enhver tid, sier Andrea.

På få år har hun opplevd mye og fått mer ansvar.

– Mine første fem år i arbeidslivet har vært veldig hektiske. Oppskriften min er å være nysgjerrig og positiv, og være villig til å ta på seg ansvar som kan føles litt overveldende. Hvis du i utgangspunktet sier ”ja” kommer som regel ting til å skje. Det viktigste er å ha bra folk rundt seg. Så lenge en har det kan man trives og få til mye, sier Andrea.

Blond kvinne i blomsrete bluse som lener seg på et ror.

Med FRSUer (Floating Storage Regasification Unit), trygger Höegh Evi energileveranser i turbulente tider. Der ligger fokus for Andrea og staben hennes. Foto: Håvard Solerød

Dyktige og ambisiøse folk har hun rundt seg hos Höegh Evi. Det gir rom for personlig utvikling.

– Oppgaver som for kort tid siden var krevende og belastende er plutselig blitt enklere å håndtere. Det handler om erfaring og ha stått i ting tidligere. Stresshåndtering og det å finne ut av hva som er viktig. Ikke minst å beholde integriteten intakt i alle vurderinger du gjør, og sikre at valgene man har tar er i samsvar med mine verdier. Da står du mye stødigere når det står på som verst. Du bruker mindre tid på beslutninger, sier Andrea.

Om andre verdier hun setter høyt som leder, er svaret:

– For min del handler det mye om rettferdighet i måten man behandler folk.

Andrea er nest yngst i det globale teamet på seks medarbeidere som hun leder. Alle kollegene i teamet er menn.

–Man merker jo at det er annerledes, men det går fint. Teamet vårt er en god kombinasjon av forskjellige aldre med bakgrunn i ulike kulturer. Noen har seilt, noen er eldre og yngre. Det at alle er menn har ikke skapt utfordringer for meg, sier Andrea.

At hun kan tenke seg et mer differensiert miljø på sikt kommer kanskje indirekte som svar på neste spørsmål om ledere hun tenker på som forbilder.

–Ingvild Åsheim og Pia Meling er forbilder i bransjen, og jeg har masse kolleger som er veldig gode forbilder, sier Andrea. Under Nor-Shipping 2025 ble hun selv fremhevet som én av ti kvinner å se opp for av organisasjonen YoungShip.

Påvirkningskraft i grønt

– Det å jobbe globalt gir en ekstra dimensjon. Jeg synes det er kjempespennende å jobbe med ulike kulturer og forstå seg på det. Det er noe helt annet enn bare å jobbe i Norge. Jeg ser på nyhetene med nye perspektiver, sier Andrea.

Den geopolitiske situasjonen har påvirket arbeidshverdagen fra dag én. Det samme gjelder det grønne skiftet.

Andrea og teamet må tenke langsiktighet i kontrakter med typisk varighet på 10 år. Mye er i støpeskjeen over alt. Andrea ser at Höegh Evi er i posisjon til å påvirke utslipp og energivalg globalt. Valg de gjør sammen med kunden kan ha mye å si.

– Vi må tenke mange grønne spor med FSRU-terminalene. Litauen er for eksempel et land hvor vi spiller på lag i streben mot nullutslipp. Synergier vi høster kan komme til nytte i annen type infrastruktur i den grønne omveltningen som vil skje, sier Andrea.

På spørsmål om hvor Höegh Evi er om 10 år, svarer hun:

–Som selskap er målet nullutslipp innen 2030. Det hadde også vært kult om vi hadde fått på plass noen av de prosjektene vi jobber med på alternative energikilder. For eksempel ammoniakk-crackeren vår. For min del håper jeg at vi får til prosjekter i andre verdensdeler som kan bidra til endring fra kull til gass. Det vil påvirke klimaregnskapet mer, sier Andrea.

Mange faktorer vil spille inn for å få endringer på plass.

– Det er ikke bare å sende en FSRU. Mye dreier seg om politikk. Gass koster mer enn kull. Grønne prosjekter må finansieres. En ting er sikkert; de ti neste årene blir veldig spennende. Jeg har opplevd masse på kort tid siden jeg begynte i shipping, men det som ligger foran oss er mer. Norge har tradisjoner og mye kompetanse i det maritime. Vi er pådrivere i det grønne skiftet.