Fra fiske med far til Port Captain for Asia

Odd Arne Hansen (41) reiste ut med faren på fiske som guttunge. I dag er han Port Captain i rederiet Odfjell med ansvar for Asia-regionen. Vi ble med en dag på jobb i havnen i Singapore.

–Hvorfor begynte jeg å seile? Det bare ble sånn. Jeg er født og oppvokst i båt kan du si. Faren min var fisker. Det var naturlig at sjøen ble levevei for meg, sier Odd Arne fra Karmøy.

Adressen i dag er Singapore. Rekkevidden hans strekker seg utover verdens travleste havn, som har mellom tusen og to tusen skipsanløp hver dag. I dag er Odd Arne mer på vingene enn på båt ute på oppdrag. Arbeidet hans foregår mest på skip som ligger i havner rundt om i Asia, og på kontoret i Singapore.

Vi sitter og prater i skyggen i havnen mens vi venter på taxibåten som skal ta oss ut til kjemikalietankeren Bow Flora. Det er søndag formiddag. Brisen fra gjennomtrekken i taxibåten gjør godt så snart vi er underveis. Odd Arne er Port Captain for Odfjell og skal på skipsbesøk.

–Som Port Captain blir du kontaktet for alt mellom himmel og jord. Arbeidet er interessant og variert. Du kan bli involvert i mye mer enn du hadde forventet deg, sier Odd Arne.

Dagen før kom han tilbake fra oppdrag i Korea.

–Kommunikasjonen mellom mannskapet på skipene våre og en terminal var ikke optimal. Min jobb var mest å være til stede. Det gikk fint denne gangen. Så får vi se om ting retter seg på sikt, sier Odd Arne.

Bow Flora

På vei ut i havnen i Singapore passeres terminaler og skip. Slepebåter, taxibåter og patruljebåter trafikkerer mellom dem. Bow Flora ligger nymalt i oransje ved en av terminalene lenger ut. Kjemikalietankeren fremstår å være av nyere dato.

– Bow Flora ble bygget i Norge av Kværner Florø i 1998. Hun holder seg veldig godt, sier Odd Arne med et snev av patriotisme.  Han seilte på et søsterskip av Bow Flora før han begynte som Port Captain og kjenner skipstypen godt.

Skipet er 183 meter langt og har maks bredde på 32 meter.

På dekk er 47 manifolder til 47 tanker. Et system av rør, pumper og ventilstyring hører til hver av tankene. Det hender at skipet seiler med 47 forskjellige laster med kjemikalier på runden.

Oppfølging og vedlikehold har holdt Bow Flora i markedet i 24 år. Det ser ut som hun skal være i jobb i mange år til.

–Båten er solid bygget og har gode fasiliteter for mannskapet. Alle har hver sin lugar med dusj og toalett.

–Noen kunder har alderskrav; at båtene de chartrer ikke kan være mer enn 25 år gamle. Det er synd hvis de ikke lemper på alderskravene. Denne båten er altfor bra til å skrapes, sier Odd Arne.

Kunder som har satt spørsmål ved alderen til Bow Flora har fått dokumentasjon og sett skipet. Det har overbevist dem.  

Fra A til B til C til D…

Kaptein Mark Henry Arquillano ønsker velkommen i mannskapssalongen og byr på kaldt drikke i air condition.

–Turen fra Sør-Afrika tok 16 dager. Det kan være spennende å seile kysten av Afrika i monsuntid, men været var stort sett rolig. Ingen høy sjø. Systemet med værruting fungerer. Rutingen kalkulerer inn bølgehøyder, vind og strømmer. Det senker drivstofforbruket og gjør seilingen mer komfortabel, sier kaptein Mark (49).

Lossingen ved terminalen de ligger er den første av fem i Singapore.

–Vi regner med å være her i cirka fem dager. Vi flytter fra terminal til terminal for å losse forskjellige kjemikalier. Det er sjelden at vi bare har en terminal i havn her.

Med så mange laster på et skip er det ikke en typisk frakt fra A til B. I neste omgang skal vi losse i India og UAE, og flere havner i Midt-Østen. Det er ingen lasting i disse havnene, sier kaptein Mark.

–Vi går mer fra A til B til C til D til E, for så å starte på en ny runde. Den begynner med å laste kjemikalier i Sør-Afrika. Kunden har chartret oss for denne ruten i flere år, sier Odd Arne.

Om det blir en tur inn til byen, er kaptein Mark usikker på til tross for at de blir liggende i fem dager i Singapore. Han har også en liten skade etter løping på tredemølle om bord.

– Som ung sjømann var jeg ivrig etter å komme i land. Da kunne vi bare spasere gjennom porten og ta en taxi inn til sentrum. Etter 11.september 2001 ble det innført strenge restriksjoner i havn. Alt ble mye vanskeligere. Så kom årene med koronarestriksjoner, sier kaptein Mark.

Mannskapet teller 26. Alle er av filippinsk nasjonalitet. Odd Arne har seilt med flere av dem tidligere. En spøkefull tone innleder samtalene med de han møter. Hvis det passer har han med seg en boks med smultringer. Humor og prat om hverdagslige ting kan avsluttes med noe som er relevant for neste seiling og havn.

–Jeg måler folk mer på det de har gjort for å unngå problemer enn hva de har gjort for å fikse et problem. Gode samtaler om bord kan bety at vi kan være på ballen tidligere for å unngå problemer. Det gjelder å ta tak i ting før det oppstår situasjoner, sier Odd Arne etter å ha pratet med styrmann.

Han spiser lunsj med maskinsjefen for så å ta en runde i maskinrommet med han. Skipet har nylig dokket i Dubai og fornyet klassifisering. Det er skinnende rent i alle kriker og kroker. Mye av utstyret som styrer prosessene på kjemikalieskipet er også norskprodusert.

Som Port Captain opplever Odd Arne operasjonen med skipene annerledes enn da han seilte.

–Jeg får et helt annet innsyn enn før. Jeg er i kontakt med kunder, meglere, operatører og mannskapet om bord. Det gir overblikk og forståelse for hva vi kan gjøre og ikke kan gjøre, sier Odd Arne.

Lavere utslipp med ny propell

Bow Flora har fått ny propell som senker drivstofforbruket med 20 prosent. Hyppige inspeksjoner og rengjøring av skroget under overflaten reduserer friksjonen. Ting står på bare når det er nødvendig. Sammen med værruting og lavere fart er det endringer som gir lavere utslipp og utgifter.

–Propellen sparer drivstoff. Bakdelen er at det er noe vanskeligere å manøvrere når vi bakker. Det er ikke så ofte vi har behov for det, sier kaptein Mark.

Han forteller om håndteringen av ballastvannet som nå UV-behandles før det slippes ut for å unngå organismer som kan ødelegge for mangfoldet i et annet miljø.

Bow Flora har laboratorium til testing av tankene for å se om de er rene nok for ny last og mer. Med opp til 47 forskjellige kjemikalier i lasten er det et strengt regelregime for å unngå feil og ulykker. Opplæring og kompetanse nøkler som må være på plass. 

 

”Happy ship, happy crew”

Inspeksjonsrunden på dekk foregår under stekende sol i kjeledress og med hjelm. En av kjemikaliene i lasten, Propylene Oxide, har kokepunkt på 34 grader og må kjøles grunnet regelverk.

Port Captain Odd Arne og Master Mark avslutter skipsbesøket der det startet i salongen. Det er tid til en søndagsprat om hva som er nøkkelen til et ”happy ship”.

–Min oppskrift er åpen kommunikasjon som igjen er med på å skape harmoni blant  mannskapet, sier Master Mark.

–Det må være et hierarki, men du kan ha et hierarki uten militær disiplin, sier Port Captain Odd Arne.

Han fortsetter:

–Du må tilpasse deg noe til hver enkelt person i mannskapet og behandle de individuelt, i hvert fall til en viss grad, sier Odd Arne.

Som Port Captain seiler han ikke med til neste destinasjon, likevel vet kaptein Mark å se han som en ressurs underveis og i havner som kommer i Asia.

–En port captain er åpen 24/7 hvis du trenger assistanse. Vi spiller på lag. Det er godt å vite, sier kapteinen. 

Med Bergen mot midnatt

Etter turen til Korea og inspeksjonen i havnen søndag starter han arbeidet på kontoret i Singapore mandag morgen. 

– Når kontortiden er over i Singapore starter arbeidsdagen på hovedkontoret vårt i Bergen. Informasjon og formaliteter vedrørende last og annet kommuniseres begge veier, sier Odd Arne, som selv jobbet tre år med base i Bergen mellom årene til sjøs og jobben i Singapore. Da jobbet han mot Afrika.

– Det var ikke planlagt at jeg ble Port Captain. Da muligheten dukket opp tenkte jeg at det var verdt å prøve noe nytt. Den gamle jobben til sjøs kunne jeg alltids få tilbake, sier Odd Arne. Han har ikke planer om å reise til sjøs igjen med det første.

–Jeg kan savne roen som senker seg om bord på lengre seilinger mellom havner. Det er pluss og minus med alt.