Egen twist med twin

GC Rieber Shipping griper mulighetene i havvind med tvillingskrog. Neste steg er nullutslipp og lading rett fra vindturbinene. Og mange flere skip.

Einar Ytredal på kontorets takterrasse.

Nå skal administrerende direktør i GC Rieber Shipping, Einar Ytredal, sjøsette noe helt nytt fra «Beddingen» på den gamle skipsverft-tomten i Solheimsviken i Bergen; havvindskip med tvillingskrog. Foto: Torill Myren 

Havvindkurven peker bratt oppover. Rundt 70 SOV-er er bestilt eller i drift. Ytterligere 100-200 trengs. Og her skal GC Rieber Shipping ta sin plass med sine innovative og egenutviklede Windkeeper-skip basert på SWATH-design (small waterplan area twin-hull).

Dette er ikke første gang GC Rieber har lagt ut i ukjent farvann. Forretningsvirksomheten startet i 1879 og på 1930-tallet ble de første skutene sendt i Ishavet. På kontorveggen henger en tann fra en narhval og forteller om polarhistorie og ekspedisjoner. Ønsket om å gå nye veier og skape noe eget har gjort at GC Rieber Shipping ikke er et vanlig rederi, men et maritimt prosjekthus. Selskapet har flere dedikerte ansatte med skipsdesign og marin teknologi-kompetanse som skisserer frem sine egne ideer.

Utvikling gjelder også egen organisasjon. Administrerende direktør Einar Ytredal kaller de siste ti årene en endringsreise. I 2014/2015 var GC Rieber Shipping tungt inne i seismikk og subsea, og fikk dermed en kraftig motsjø da oljekrisen kom.

- Vi mistet 80 prosent av omsetningen og det var tøffe tak.

Når stormen nå har lagt seg, står GC Rieber Shipping igjen med færre skip, men solid egenkapital og vissheten om at de har vært en viktig brikke i å skape verdens største seismikkselskap; Shearwater Geoservices.

Vesentlig større værvindu

I det maritime prosjekthuset så man etter nye muligheter og nye løsninger. Noe nytt skulle sjøsettes fra huset «Beddingen» på den gamle skipsverft-tomten i Solheimsviken i Bergen.

- Med over ti års erfaring med drift av egne skip i havvindparker, så vi at tradisjonelle offshore-skip ikke var særlig effektive for gangveioperasjoner innen havvind. Disse skipene var ikke designet for å gi kundene det de trenger; stabilitet og størst mulig værvindu der teknikere kan overføres til vindturbinene via skipets gangvei, noe som er avgjørende for kostnadseffektivitet.

Einar Ytredal sammen med flere historiske gjenstander knyttet til GC Rieber Shipping

GC Rieber har gjennom en lang historie alltid lagt ut i ukjent farvann. GC Rieber Shipping kaller seg et maritimt prosjekthus og har egne skipsdesignere som jobber frem nye ideer og prosjekt. Foto: Torill Myren 

Einar Ytredal peker på teknikerne skal til og fra vindturbinene raskt og effektivt.

- De skal få gjort jobben sin uten å bli forstyrret av vind og bølger, og kunne gå til vindturbinene med minst mulig utslag. Og det er selvsagt også en fordel om de ikke blir sjøsyke!

Ut fra behovet for en stabil plattform fødtes ideen om tvillingskrog.

- Og vi får nå havvindskip som kan operere i fire meters bølgehøyde. Det er en vesentlig forbedring fra tradisjonelle skip, og vil gi operatørene flere timer og dager i året der de kan arbeide på vindturbinene.

Energieffektiv

Den første skissen med tvillingskrog kom på bordet i 2016. Siden den gang er det brukt mye tid på å optimalisere skroget og sørge for energi-effektivitet i tillegg til stabilitet. Skipene kommer dessuten med batteripakker, i første omgang for å ta toppene av energibehovet. Neste steg er hel-elektriske skip som kan lades direkte fra havvind-parkene.

- Da må infrastrukturen på plass, men dette er noe som modnes mer og mer, og det er bare et spørsmål om tid. Og da gjelder det å være tidlig ute!

Illustrasjon av et havvindskip med gangbro ved vindutrbin

Windkeeper er det nye havvind-rederiet til GC Rieber Shipping. De får levert de to første skipene i første og andre kvartal 2025, men Einar Ytredal sier de skal vokse og få langt flere skip.  Illustrasjon: GC Rieber Shipping 

Eget havvind-rederi

De to SWATH-skipene som er under bygging er forberedt for denne løsningen. Disse to er sylskarpt tilpasset og arealeffektive 57-metringer – som også betyr at de er energieffektive SOV-er.   Men det stopper ikke der.

- Ja, vi skal vokse. Windkeeper er datterselskapet vårt og havvindrederiet. Disse to første skipene kommer i første og andre kvartal 2025, men vi skal bli større. Åtte, ti…. hvem vet, kanskje enda flere?

Satsingen er et resultat av et strategisk valg rundt bærekraft som ble tatt i 2020.

- Vi skal satse fornybart og ikke investere ensidig innen olje og gass lenger. Det er et klima-valg. Verden kan ikke fortsette slik den har gjort, men verden har et energibehov, og vi er i en posisjon der vi kan bidra til å endre miksen og bidra til å kutte utslippene fortest mulig.

En twist

Interessentene har ikke latt vente på seg.

- Vi har sett hva kundene trenger og gitt det en twist. Med eget design ser man at det er GC Rieber-utviklet og vet det er bra.